Gesponsord

Hoe een jonge horecaondernemer zijn medewerkers enthousiasmeert voor het vak

Hoe een jonge horecaondernemer zijn medewerkers enthousiasmeert voor het vak
Annelieke Hulshof en Bidjoy Ramcharan: ‘Veel jonge mensen beginnen in de horeca met het idee “leuk bijbaantje”, maar ze beseffen niet dat je hier écht een carrière van kunt maken.'

Op jonge leeftijd de horeca instappen en er je carrière van maken, Bidjoy Ramcharan laat zien dat het kan. Wat begon als een bijbaan in de pizzahoek groeide uit tot een eigen restaurant, dat hij inmiddels al zeven jaar succesvol runt. Zijn passie voor het vak werkt aanstekelijk: hij motiveert nu ook andere jonge mensen om voor een toekomst in de horeca te kiezen. 'Veel jongeren zien de horeca als iets tijdelijks, maar ik wil laten zien dat je er echt in kunt doorgroeien.'

Wanneer Bidjoy (32) op zijn vijftiende in de horeca start, weet hij al vrij snel; dit wil ik later ook! Na zo’n tien jaar bij verschillende horecagelegenheden te hebben gewerkt, van restaurant tot de hotellerie, en de hotelschool in Groningen versneld te hebben afgerond, krijgt hij hiervoor in 2016 de kans.

Dromen van een eigen zaak

‘Ik had al bij Da Peppino gewerkt’, vertelt hij. ‘Ik ben begonnen in de pizzahoek, waar de vorige eigenaar zelf ook stond, en we hadden al snel een klik. Uit een soort geintje riep ik eens “ik kan de boel wel van je overnemen later”, en dat heeft hij onthouden. Toen hij een paar jaar later met pensioen ging, belde hij of ik interesse had.’ En of hij dat had! ‘Na een paar jaar in de horeca te hebben gewerkt, groeide de droom om mijn eigen zaak te runnen’, vertelt hij. ‘Het liefst Italiaans georiënteerd, want daarin heb ik ook de meeste ervaring opgedaan. Mijn praktijkervaring en de visie die ik in de loop der tijd heb ontwikkeld, kon ik bij Da Peppino tot leven brengen.’

Nieuwe sfeer en ambiance

Wanneer hij op zijn vierentwintigste bij de bank aanklopt, krijgt hij eerst een nee te horen. ‘Ze hadden er nog te weinig vertrouwen in.’ Wanneer hij een jaar later weer aanklopt, met meer spaargeld en een beter uitgewerkt ondernemersplan, krijgt hij gelukkig een volmondige ja. ‘Ik ben meteen begonnen met vernieuwing aanbrengen’, vertelt hij. ‘De vorige eigenaar investeerde hier, zo richting zijn pensioen, niet meer in. Begrijpelijk hoor, maar ik wilde de zaak eigentijdser maken. Het eten was nog altijd goed, maar de ambiance een beetje uitgedoofd, dat wilde ik anders.’

'Ik heb bij meerdere restaurants gewerkt, veel verschillende inrichtingen, sferen en kaarten gezien, en daar mijn eigen visie van gemaakt.'
'Ik heb bij meerdere restaurants gewerkt, veel verschillende inrichtingen, sferen en kaarten gezien, en daar mijn eigen visie van gemaakt.'

Da Peppino wordt opgefrist. Een andere huisstijl, inrichting en kaart (veelzijdig en kwalitatief goed) brengen een positieve vibe in het Drentse dorp Gasselte. ‘Ik ben van pizzeria naar echt een restaurant gegaan’, verklaart hij. Ik heb bij meerdere restaurants gewerkt, veel verschillende inrichtingen, sferen en kaarten gezien, en daar mijn eigen visie van gemaakt. Ik heb in feite overal de goede punten uitgehaald. (lacht) Althans, zo vind ik zelf.’

Zeven dagen per week open

En hij niet alleen, zo blijkt. Het restaurant draait al zeven jaar heel goed. ‘Het wordt elk jaar drukker.’ Aan medewerkers heeft Bidjoy, die Da Peppino inmiddels samen met zijn vriendin Annelieke Hulshof runt, geen gebrek. ‘Sterker nog’, vertelt hij ‘we zijn sinds kort zeven dagen per week open, zodat iedereen voldoende uren kan maken.’ De sfeer is goed bij De Peppino, verklaart Bidjoy. ‘We zijn zelf ook wat jonger, daardoor begrijp je wellicht beter wat mensen nodig hebben om gemotiveerd te blijven. En we werken zelf, als het nodig is, net zo hard mee. Ik doe soms ook gewoon de afwas.’

Mensen groeien hier door. Van de afwas naar hulpkok, pizzabakker, de bediening of gastvrouw/-heer”

In de zeven jaar dat hij het restaurant runt, is er dan ook weinig verloop geweest, kan hij zeggen. ‘Mensen groeien hier door. Van de afwas naar hulpkok, pizzabakker, de bediening of gastvrouw/-heer. We zijn ook een erkend leerbedrijf: ik begeleid stagiairs in de keuken als leermeester en Annelieke is leermeester in de bediening. We vullen elkaar daarin perfect aan. Ik regel alles in de keuken, zij alles in de bediening – zo zijn de taken goed verdeeld en kunnen we ons allebei focussen op onze eigen afdeling.’

Stimuleren voor een horecacarrière

'We laten zien hoe leuk het werk is, met korte filmpjes van bijvoorbeeld de keuken, de sfeer in het team of hoe een avond eruitziet.'
'We laten zien hoe leuk het werk is, met korte filmpjes van bijvoorbeeld de keuken, de sfeer in het team of hoe een avond eruitziet.'

Bidjoy stimuleert zijn medewerkers dan ook voor een horecacarrière. ‘Veel jonge mensen beginnen in de horeca met het idee “leuk bijbaantje”, maar ze beseffen niet dat je hier écht een carrière van kunt maken.’ Hijzelf is hiervan het levende bewijs. ‘Ook ik dacht op mijn vijftiende niet meteen ‘ik ga ooit een eigen bedrijf runnen’, maar heb dit uiteindelijk wel gedaan.’

Door mensen met potentie voor het vak richting een horecaopleiding te stimuleren, zorgt hij er nu voor dat ze zich verder kunnen ontwikkelen en meer uit zichzelf halen ‘Soms snij ik mezelf daarmee in de vingers’, vertelt hij nuchter. ‘Want dan ben ik ze een tijdje kwijt omdat ze ergend anders stage lopen. Maar meestal komen ze daarna wel weer terug.’

Ook online weet hij jongeren te enthousiasmeren. ‘We zijn actief op social media, vooral op TikTok. Daar laten we zien hoe leuk het werk is, met korte filmpjes van bijvoorbeeld de keuken, de sfeer in het team of hoe een avond eruitziet. Dat werkt: jongeren herkennen zich erin en worden nieuwsgierig.’

De kracht van sfeer en teamgevoel

De horeca is gewoon een ontzettend mooi vak, vindt Bidjoy. ‘Het is een hele sociale sector, met veel gezelligheid -dat is ook precies wat mij destijds zo aansprak. Ja, het is hard werken, maar toch voelde het altijd al meer als een hobby.’ En wanneer de sfeer in je team goed is, benadrukt hij, ‘straal je dit ook uit naar je gasten. We merken dat onze gasten zich echt onderdeel van het team voelen en daardoor regelmatig terugkomen.’

‘Ga mee met je tijd’, adviseert hij tot besluit. ‘Zorg dat je midden tussen je medewerkers staat, geef ze inspraak en luister naar hun ideeën. Motiveer ze en geef ze ruimte. Zo groei je als ondernemer samen met je team door, en dat heeft een positief effect op zowel de sfeer als de bezetting van je restaurant.’

Dit artikel is gesponsord door Koninklijke Horeca Nederland.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.