nieuws

Peruaanse koffiesector verenigt zich in Coffees from Peru

Café 1146

Peruaanse spelers in de koffiemarkt – boeren, exporteurs én overheid – gaan samen de boer op en verenigen zich vanaf nu onder één merknaam: Coffees from Peru. Dit nieuwe merk werd door de Peruaanse ambassadeur in Nederland gepresenteerd tijdens het World of Coffee evenement in de RAI Amsterdam.

Peruaanse koffiesector verenigt zich in Coffees from Peru

Om eensgezind naar buiten te treden en samen sterk te staan in de promotie van Peruaanse koffie wereldwijd, lanceert het land het merk Coffees from Peru, waarin boeren, producenten, exporteurs en de overheid samenwerken.

Het merk staat naast koffiekwaliteit ook voor duurzaamheid en gelijkheid tussen man en vrouw. Coffees from Peru moedigt vrouwelijke organisatorische en leiderschapskwaliteiten aan voor een gelijke verdeling binnen de koffieproductie in het land. Daarnaast krijgen – met het bundelen van de krachten – ook kleine en middelgrote koffieproducenten een grotere afzetmarkt en dus betere kansen.

Peru heeft het hoogste aantal Fairtrade gecertificeerde koffiebedrijven en behoort tot de zeven grootste koffieproducerende landen ter wereld. Door de ligging op de flanken van de Andes heeft het land ook gemiddeld de hoogst gelegen koffieplantages: driekwart van alle koffiestruiken staat hoger dan 1000 meter boven zeeniveau. De Peruaanse koffieregio’s tellen samen 80 microklimaten.

Nadat de koffieplant in 1710 door Nederlanders naar Zuid-Amerika werd gebracht, is het gewas wijd verspreid over het continent. Landen als Brazilië, Colombia en Guatemala behoren tot de grootste koffieproducenten ter wereld. Van de top-10 landen in volume, liggen er vijf in Midden- en Zuid Amerika, met Brazilië als absolute nummer één.

Koffie is het grootste landbouwexportproduct van het land, goed voor 707 miljard dollar in 2017. De samenwerking in Coffees from Peru omvat ruim 224.000 families, die voor hun inkomen volledig afhankelijk zijn van koffie.

‘Met het nieuwe merk en onze deelname aan World of Coffee willen we laten zien hoe veelzijdig de Peruaanse koffie is’, zegt Luis Torres van het Peruaanse export- en toerismebureau Promperú. ‘Dankzij de vele uiteenlopende landschappen, lokale tradities, hoogteverschillen en microklimaten zijn de koffies uit Peru van een bijzondere, hoogwaardige kwaliteit. En dat alle koffieboeren en familiebedrijven hun krachten bundelen en zich samenvoegen onder één merk is heel uniek.’

Om het merk officieel te lanceren, kwam de Peruaanse ambassadeur Carlos Andres Miguel Herrera Rodríguez naar de Rai.

Reageer op dit artikel