Nieuw productaanbod helpt Burger King vooruit

Nieuw productaanbod helpt Burger King vooruit

De introductie van een aantal goedlopende, nieuwe producten heeft het moederbedrijf van de Amerikaanse fastfoodketen Burger King in 2015 aan winst geholpen. Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde jaarresultaten van Restaurant Brands International (RBI).

RBI ontstond toen Burger King in 2014 koffie- en donutketen Tim Hortons overnam. De hamburgerketen kon door die deal zijn hoofdkantoor verplaatsen naar Canada, wat een flink belastingvoordeel moet gaan opleveren. De kosten van de fusie drukten het bedrijf in 2014 nog diep in de rode cijfers, maar afgelopen jaar werd een winst van 104 miljoen dollar (92 miljoen euro) geboekt.

Exclusief de effecten van valutaschommelingen en veranderingen in het aantal restaurants zag Burger King de verkopen vorig jaar met 3,9 procent oplopen. Bij zusterbedrijf Tim Hortons nam de vergelijkbare omzet met 6,3 procent toe. De gerapporteerde omzet zakte, mede door de sterke dollar, met 3,5 procent tot 4,1 miljard dollar.