De wauw-factor van de Foodhall Arnhem

De wauw-factor van de Foodhall Arnhem
‘Over een paar weken openen we al, in het voorjaar is dit de nieuwe pleisterplaats van Arnhem’, aldus Ivan Freij. Hij is samen met Olivier Luttmer de initiatiefnemer van Foodhallen Arnhem (foto: Rolf Hensel).

Na Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven krijgt ook Arnhem een foodhall. Maar in de Gelderse plaats is de aanpak net even anders dan in de andere steden. Zo vormt een unieke bar het hart van Foodhall Arnhem. Daar vandaan worden maar liefst elf speciaalbieren van Swinkels Family Brewers van de tap en een veelheid daarvan op de fles uitgeserveerd. 'Voor ieder gerecht is er een bijpassend bier.'

Overal liggen nog bouwmaterialen. Timmerlieden zijn druk in de weer. Het is medio februari en de Foodhall Arnhem zijn nog in aanbouw. ‘Maar maak je geen zorgen, over een paar weken openen we al. En in het voorjaar is dit de nieuwe pleisterplaats van Arnhem’, aldus Ivan Freij.

Hij is samen met Olivier Luttmer de initiatiefnemer van Foodhall Arnhem. ‘Het idee? Het centrum van Arnhem is jaarlijks het podium van ArnhemProeft!. Hier presenteren 30 keukens uit de Arnhemse horeca zich, de mooiste en lekkerste gerechten kunnen er worden geproefd, net als de hipste drankjes. Een enorm succes, dat ons aan het denken zette anderhalf jaar geleden. En zie nu hier; Foodhall Arnhem.’

Verschillende keukens

Het gebouw van de Foodhall Arnhem meet zo’n 1.200 vierkante meter, is gevestigd aan de Rijnkade en deed jarenlang dienst als Rose’s Lounge. ‘Dat restaurant was wel wat kleiner hoor, we hebben een flink stuk aan de achterkant, aan de kant van het centrum, aangebouwd’, corrigeert Luttmer de verslaggever. Ondanks die aanbouw volgen de verschillende keukens elkaar straks in één vloeiende lijn op.

‘Het wordt een smeltkroes. In totaal presenteren wij hier straks dertien keukens waar ze allemaal unieke gerechten bereiden. Gasten kunnen naar smaak kiezen; Vietnamees, oer-Hollands, Italiaans of toch Thais. Alles wordt vers bereid’, legt Freij uit.

De gasten kunnen een diversiteit aan gerechten bestellen en ze vinden daarbij altijd een bijpassend bier.
De gasten kunnen een diversiteit aan gerechten bestellen en ze vinden daarbij altijd een bijpassend bier.

De bar als verbindende factor

Ondanks de eenheid spreken de heren van twee foodhallen, vanwege de aanbouw en de twee ingangen. Eentje aan de centrumkant en eentje aan de Rijnkade. Het hart van de hallen worden gevormd door de bar, die beide delen met elkaar verbindt.

‘Het is een bewuste keuze om de bar extra groot te maken. We hebben overal inspiratie opgedaan; in Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam, maar ook in Milaan, Warschau en Lissabon. En wat ons opviel is dat op de meeste plekken de bar te klein is, te klein om de drank er echt goed uit te krijgen. Dat doen wij anders.’

Bijzondere tap

Geen bediening, iedereen besteld zijn eigen drankje in de Foodhall Arnhem. Zoals dat gebruikelijk is bij dergelijke concepten, weet Freij. ‘Maar waar wij dan uniek in zijn, is de grootte van de bar en de presentatie. De tap is speciaal voor ons gemaakt, in samenspraak met Swinkels Family Brewers. Gaaf, toch?’

Ontkennen heeft geen zin, want de tap oogt inderdaad bijzonder. Net als het koper waarmee de bar is afgewerkt. ‘Niet de standaard, geen Horecafabriek, geen interieur van Rein Rambaldo. Niet dat daar iets mis mee is, helemaal niet. Maar wij willen eigenheid, meer industrieel, net anders dan  gebruikelijk’, glundert Luttmer.

Authentiek karakter

Hoewel de timmerlieden nog veel onder handen hebben, wordt die eigenheid al wel goed zichtbaar.  behalve de afwerking van de bar zijn delen van het authentieke karakter van het pand aan de Rijnkade in ere hersteld. Zo deed een deel van het pand vroeger dienst als busgarage. De oude garagedeuren zijn teruggebracht, zodat alles de sfeer uitstraalt van vroeger.

‘Verder kiezen we er nadrukkelijk voor om iedere foodoutlet een eigen gezicht te geven. Bij veel foodhallen zie je dat de uitstraling van iedere stand hetzelfde is, ook om makkelijk en voordelig te kunnen omschakelen naar een andere standhouder als er eentje stopt. Wij nemen die eventuele extra kosten voor lief, omdat we de diversiteit van het aanbod ook in de uitstraling willen laten terugkomen’, zegt Freij. Het draait namelijk allemaal om de wauw-factor.

Luttmer: ‘Gasten moeten hier echt iets beleven, iets waarvoor ze een volgende keer  terugkomen. En dat realiseren we met een fantastisch, eigen interieur, een mooi foodaanbod en een perfect assortiment dranken. Alles grijpt ineen.’

Speciaalbieren van de brouwerij

Een belangrijke pilaar binnen dat aanbod dranken zijn de speciaalbieren. Speciaalbieren van de  brouwerij. Foodhall Arnhem schenkt straks maar liefst elf speciaalbieren van de tap een veelheid daarvan op de fles. ‘Dit maakt het concept af’, stelt Freij. ‘De gasten kunnen hier een diversiteit aan gerechten bestellen en ze vinden daarbij altijd een bijpassend bier. Immers bij een pittig Thais gerecht hoort toch weer iets anders dan bij een visgerecht.’

Behalve het assortiment bieren komen er vanaf de goede cocktails. Luttmer: ‘Dit alles om het gevoel alsof je in het buitenland rondloopt op een markt tijdens je vakantie te benaderen.’ Onderdeel van de Foodhall Arnhem is ook een immens terras met 250 zitplaatsen.

Freij: ‘We zwaaien de garagedeuren straks open, en hup, iedereen kan in en uitlopen en heeft via het terras uitzicht op de Nederrijn. Bovendien opent direct hiervoor straks in de zomer – van april tot september – ook het stadsstrand. Een fantastisch happening, waar wij met ons concept perfect op aansluiten.’

Dit artikel is gesponsord door Swinkels Family Brewers

Lees ook in deze serie:

.