‘Sommige collega’s halen met Oerol eenderde van hun jaaromzet binnen.’ En voor Edwin Braskoer zelf zou het ook een financiële aderlating betekenen als het tiendaagse festival verdwijnt dat afgelopen vrijdag begon. Met nog één weekend voor de boeg zijn er naar schatting dit jaar weer zeker 45.000 mensen naar het eiland gekomen om te genieten van muziek, dans en locatietheater. De eigenaar van bar dancing Braskoer op West-Terschelling pakte weer flink uit tijdens ‘Braskoerol’ met iedere avond een andere band. Thé Lau was er, evenals The Blockbusters. Zapclub (zaterdag) en Shaky Ground betreden dit weekend nog de planken. ‘Zonder Oerol zullen veel horecabedrijven minder personeel aannemen.’
Al vaker bevond het festival zich in zwaar weer al leek de dreiging nimmer zo acuut als dit jaar. Door het wegvallen van grote sponsors als Javaanse Jongens en loterij Dayzers, liep de organisatie veel inkomsten mis. De blik is nu gericht op Den Haag. 3,5 ton euro is het subsidiebedrag dat volgens de organisatie nodig is om Oerol minder afhankelijk te laten zijn van ad hoc inkomsten. ‘Het is een simpele constatering. Als we niet voldoende subsidie krijgen, kunnen we er niet mee doorgaan’, zegt Oerol’s perscoördinator Willemijn Steentjes.
Schrikbeeld
Het is een schrikbeeld voor de vele tientallen eilander horecabedrijven. De horeca doet veel om Oerol te steunen middels advertenties of sponsoring. Jaren geleden al werd een garantiefonds opgericht dat o.a door de verkoop van passe-partouts aan de festivalgangers jaarlijks €190.000,- bijdraagt in de organisatiekosten. ‘Dit jaar zelfs €280.000’, zegt fondsvoorzitter Eddie Terpstra (foto), eigenaar van pizzeria Isola Bella. Volgens Terpstra is het verdwijnen van Oerol desastreus voor het eiland. ‘Ik hoop dat bij een aantal collega-ondernemers dit besef doordringt. Huisjesverhuurders en campings profiteren wel, maar een aantal doet financieel niets terug. Ze zouden moeten beseffen wat ze boven het hoofd hangt. Oerol is meer dan deze ene week. Veel Oerol-gangers komen in voor- of naseizoen terug op het eiland.’ Zelf is Terpstra sponsor van de voetbalclub. ‘Ik heb ze al gezegd dat ik daarmee stop als Oerol wegvalt.’
Cees van der Meer van Het Amsterdamsche Koffijhuis begroet bijna dagelijks Oerol-organisator Joop Mulder in zijn zaak en weet uit eerste hand dat het voortbestaan van het festival wordt bedreigd. Hij noemt het een unieke periode. ‘Zo’n sfeer heb je nooit. Iedereen is bereid zich extra in te zetten. We hebben hier geen optredens. Niet eens plaats voor. Het is gewoon hartstikke druk. Dit bedrijf piekt op een leuke manier. Veel mensen komen voor onze unieke menukaart. Een hoge kwaliteit, snel geserveerd zonder dat het lopende band werk is, zodat iedereen op tijd bij de voorstelling kan zijn. Daarin onderscheiden we ons echt.’
Of er een 24e Oerol komt is na Prinsjesdag duidelijk. Dan maakt staatssecretaris voor Cultuur, Medy van der Laan, bekend of er aan het positieve advies dat door de Raad van Cultuur over het festival is uitgebracht financiële consequenties worden verbonden.