Volgens het rapport zullen online boekingen in de Europese reis- en toeristenbranche dit jaar 25 procent uitmaken van de totale reismarkt. In de Verenigde Staten werd dat percentage in 2004 al bereikt.
Het onderzoek gaat uit van de gegevens over 2004 tot 2006, en maakt een prognose voor dit jaar en 2008. PhoCusWright kijkt voornamelijk naar de reisbranche in de vijf grote Europese spelers: Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje en Italië.
Tussen die vijf wijst het rapport flinke verschillen aan. Zo vinden in Engeland ruim twee keer zo veel online reistransacties plaats als in credit card-kritisch Duitsland, schrijft de website hotelmarketing.com.
Volgens PhoCusWright lijkt de Engelse online reismarkt, en daarmee ook het consumentengedrag, het meest op die in de VS. Frankrijk daarentegen is volgens de onderzoekers een buitenbeentje. Bij het gebrek aan lokale lowcost aanbieders, en de ingeburgerde aversie tegen alles uit Engeland en Amerika bij Fransen, is de online reisbranche ver onderontwikkeld in vergelijking tot de andere vier onderzochte landen.