Rezidor wil meer hotels in Nederland

Rezidor wil meer hotels in Nederland

De Rezidor Hotel Group wil het aantal hotels in Nederland uitbreiden. Nu zijn het er vier. Ook ontwikkelt de groep twee nieuwe merken, die als het aan ceo Wolfgang Neumann ligt eveneens naar Nederland komen.

Nu het Noordwijkse Palace hotel officieel Radisson Blu Palace hotel Noordwijk aan Zee heet, heeft de van oorsprong Deense hotelgroep Rezidor vier hotels in Nederland. Ceo Wolfgang Neumann wil op korte termijn meer hotels en meer merken in Nederland.

Drie Radisson Blu's (Amsterdam centrum, Schiphol en Noordwijk) en een Park Inn by Radisson (Schiphol) heeft Carlson Rezidor Hotel Group, zoals de joint venture met het Amerikaanse Carlson heet, nu in Nederland.

Die vier hotels binnen twee merken wil Neumann binnen afzienbare tijd uitbreiden. 'Ook de andere merken willen we naar Nederland brengen. Dit is een belangrijke groeimarkt voor ons.'

Segmentatie

Die andere merken zijn nu nog in ontwikkeling, en bieden Rezidor meer segmentatie. Park Inn wordt gezien als midscale en Radisson Blu als upper upscale. Daar komt een merk tussen en een merk boven.

Radisson Red wordt het lifestyle merk van de groep, en moet in het upscale segment vallen. Bovenaan komt het luxemerk Quorvus. Wanneer Rezidor in Nederland uitbreiding gaat krijgen, kan Neumann niet zeggen. 'Op korte termijn komen we met wat bijzonders', zegt hij.

Rezidor heeft geen enkel hotelpand in bezit. De groep werkt uitsluitend met management- franchise- en huurconstructies. Gecombineerd met Carlson is het de tiende grootste hotelgroep ter wereld en vijfde in Europa. Radisson Blu is met 188 hotels zelfs het grootste upper upscale merk van Europa, boven Hilton en Marriott.

12 miljoen

Overigens is Palace Hotel een franchisehotel. Er is voor André Aaij en zijn team relatief weinig veranderd, afgezien van wat systemen achter de schermen en de naam op de gevel. 'Maar we hebben wel ineens 12 miljoen loyalty leden voor wie wij ineens interessant zijn', glundert Aaij. 'En tientallen salesmensen gaan ons hotel meenemen in hun gesprekken met klanten. Ik verwacht vooral veel van de MICE markt, waar wij ons toch al op richtten.'