Bidroom brengt kennisevent I Meet Hotel naar Amsterdam

Bidroom brengt kennisevent I Meet Hotel naar Amsterdam

Kennisevent I Meet Hotel komt naar Amsterdam, op 6 maart in Heineken Experience. Hoofdsponsor en initiatiefnemer is Bidroom haalt sprekers naar Amsterdam die ingaan op marketing, distributie en de rol die techniek daarbij kan spelen.

Eerder al werden twee edities georganiseerd: een in Istanbul en een in Warschau en Krakau.  6 maart is Amsterdam als derde Europese stad aan de beurt. In september volgt nog een I Meet Hotel in Parijs, later in het jaar ook nog in Montreux en Milaan.

Een van de thema’s in Amsterdam is hoe hoteliers de marges kunnen maximaliseren door commissies aan boekingssites te minimaliseren of zelfs elimineren. Niet toevallig is dat de propositie van Bidroom: hun commissievrije model is gebaseerd op een lidmaatschap, waarbij hotels pas gaan betalen als een minimale omzet door Bidroom is binnengebracht. En deelnemende hotels verplichten zich een korting te geven aan gasten die via Bidroom boeken. Ook die gasten betalen lidmaatschap aan Bidroom, in ruil voor die korting op de boeking.

De gemiddelde korting ligt rond de 10 procent, wat in de meeste gevallen lager is dan de commissie bij grote boekingssites.

Naast dit thema gaat het bij I Meet Hotel Amsterdam over het gebruik van data, het personaliseren van de gastbeleving en het aanpassan aan de veranderende wereld van de hospitality.

Onder de sprekers:

  • Michael Ros – medeoprichter en ceo van Bidroom
  • Matthijs Kooijman – commercieel directeur van Attached, een gespecialiseerd vertaalbedrijf
  • Patrizio Ambrosetti – directeur van Selina, een reisplatform dat zich richt op millennials en reizigers die vooral voor ervaringen gaan.
  • Geerte Udo, ceo van citymarketingbureau Amsterdam & Partners

Naast kennis ligt de nadruk bij I Meet Hotel Amsterdam ook op netwerken en het uitwisselen van ideeën over de richting en toekomst van hospitality. Voor het evenement hebben zich al zo’n 150 hoteliers aangemeld.

Over Bidroom

In 2018 gaven voormalig Apollo-eigenaren Francesco Monaco en Bas Tolmeijer Bidroom een impuls door zich in te kopen.

‘Sinds de opkomst van het internet is de hotelbranche aangrijpend veranderd’, zegt Monaco. ‘Waar in het verleden de grote ketens heer en meester waren, zijn het nu bedrijven als Booking.com en Expedia die grofweg de helft van de kameromzet van hotels brengt (en vaak nog veel meer). Het gevolg is een sterke afhankelijkheid vanuit de hotels. De boekingsbedrijven maken daar gebruik van door de commissie jaarlijks te laten oplopen (percentages van 25% zijn niet ongewoon), beschikking over de klantendata te eisen en andere zaken afte dwingen. Hoteliers klagen steen en been, maar er is niets dat ze er aan kunnen doen.’

Bidroom werkt niet met commissies. In ruil vraagt het platform de hotelier om dit voordeel te delen met de gast en minimaal 5 procent korting te verlenen. Het gevolg is dat deze gast, die ook lid moet zijn, goedkoper uit is en dat de hotelier aanzienlijk betere marges realiseert.

Boekers bij Bidroom besteden per reservering gemiddeld 375 euro. Hotels geven rond de 10 procent korting, waarmee de gemiddelde besparing per boeking voor een hotel 35 is.

Lidmaatschapsmodel

‘Het verdienmodel is gestoeld op het zogenaamde lidmaatschapsmodel. Dit fenomeen heeft de laatste jaren een enorme opmars gemaakt. Denk aan Hello Fresh, aan Amazon Prime, aan Apple opslag of Google Drive, aan Kobo, aan Netflix, aan Spotify’, somt Monaco op.

‘De speciale prijzen zijn voor gasten alleen zichtbaar in een besloten omgeving. Men kan daarvoor gratis registreren en kijken wat er beschikbaar is en tegen welke prijzen. Pas als men een boeking maakt moet men beslissen over de abonnementsvorm, waarbij de eerste boeking gratis is. Een jaarabonnement kost 29 euro, wat vaak al met één boeking terugverdiend is. Hoteliers betalen zoals gezegd geen commissie, maar eveneens een lidmaatschapsbedrag. Dit is men echter pas verschuldigd wanneer we een minimale omzet brengen.’

De strategie van Bidroom richt zich vooral op partners. ‘Bedrijven die een affiniteit hebben met reizen (hotels, airlines, reisverzekeraars, autoverhuurbedrijven etc.), hebben alle een hoop vaste gebruikers. Aangezien zij hun leden een voordeel willen bieden, kunnen wij goede samenwerkingsverbanden afsluiten.’

Als voorbeeld noemt Monaco de overeenkomst die Bidroom vorig jaar afsloot met Visa Card. ‘In Europa heeft Visa 12 miljoen Premium Members die allemaal gratis gebruik mogen maken van ons platform. Volgende maand verschijnt een white label portal, waarmee de kaarthouders exclusief en kosteloos kunnen boeken. Wij gaan vervolgens land voor land en bank voor bank uitrollen.’

Als het niets wordt, is er niets verloren

Monaco ziet dat het concept van Bidroom veel gehoor krijgt. ‘Immers: als het wat wordt, heeft men een alternatief voor bedrijven als Booking.com. En als het niks wordt is er niets verloren.’

Recent heeft Bidroom contracten getekend met grote ketens als IHG, Radisson en Wyndham. ‘We verwachten dat deze medio dit jaar op de portal staan.’

Het organiseren van I Meet Hotel is, naast het aanbieden van kennis, ook nadrukkelijk interessant voor de eigen marketing. ‘De doelgroep bestaat voornamelijk uit hoteliers, maar ook uit partners die mogelijkheden zien in een vergroting van hun afzetmarkt door zich aan Bidroom te verbinden. Denk aan de reizigers aan wie ze een vliegticket kunnen verkopen, een auto verhuren, een excursie slijten etc. Maar ook aan leveranciers en partners van de hoteliers als banken, accountants en adviseurs. En aan investeerders die mee willen liften op een potentiele groeimagneet.’

En Bidroom sluit ook contracten met partijen als Amsterdam & Partners (Iamsterdam). Alle kopers van de Amsterdam City Card, zo’n 250.000 per jaar, kunnen gratis gebruik maken van Bidroom.