Accor introduceert nieuw merk voor boutique hotels en resorts

Accor introduceert nieuw merk voor boutique hotels en resorts
Guiyang Art Center Hotel, Emblems Collection

Accor introduceert Emblems Collection, een nieuw portfolio van boetiekhotels en luxeresorts. Het merk wordt gelanceerd met als flagship het Guiyang Art Center Hotel, Emblems Collection, dat in december 2022 opent in de Chinese miljoenenstad Guiyang. Daarna wil Accor met Emblems Collection tot 60 hotels en resorts groeien in 2030, waarbij ook Amsterdam op de wensenlijst staat.

Met Emblems Collection breidt Accor zijn plek binnen het segment van collection brands uit en streeft naar net zoveel succes als Accor heeft met MGallery Hotel Collection, een portefeuille die meer dan 100 boetiekhotels wereldwijd telt.

Met een vergelijkbare benadering, maar dan gericht op het luxesegment, bestaat Emblems Collection uit unieke hotels die bekendstaan om hun ontwerper(s), demografie of bestemming. De kenmerkende elementen van de hotels zijn de luxueuze omgeving, instagramwaardige zwembaden en levendige openbare ruimtes.

‘Emblems Collection voegt een opwindende nieuwe dimensie toe aan het luxe aanbod van Accor', aldus Sébastien Bazin, voorzitter en ceo van Accor. ‘Een belangrijk aandachtspunt van onze ontwikkelingsstrategie is om te groeien binnen onze sterkste merken en toonaangevende business accelerators, inclusief de luxe- en collectiemerken. Ondertussen zorgen we ervoor dat alle 40+ merken in ons wereldwijde portfolio blijven groeien en evolueren. De hotels die we in Emblems Collection opnemen, worden bestuurd door hoteliers die hun onafhankelijke hotels koesteren, maar ook de voordelen van een wereldwijde partner willen.'

Emblems Collection hotels en resorts vallen in drie categorieën:

Emblems Collectie Heritage 
hotels als landmark van hun bestemming. Gebouwen die bijdragen aan het karakter van een stad, plaats of land. Die geschiedenis kenmerken en culturele tradities vieren.

Emblems Collection Retreat 
resorts op stranden of in landelijke omgevingen, met holistische spa- en wellnessmogelijkheden.

Emblems Collection Signature 
designhotels die een esthetisch universum belichamen. Een ode zijn aan de stijl en signature van de ontwerper(s) of oorspronkelijke bewoners die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van het hotel.

Ontworpen voor onafhankelijke hoteliers

Emblems Collection is ontworpen met de behoeften van onafhankelijke hoteleigenaren in het achterhoofd. De hotelnormen van de collectie zijn flexibel voor degenen die de luxestatus van hun hotel of resort willen upgraden en hun wereldwijde profiel een boost willen geven.

Emblems Collection is het enige luxemerk van Accor dat mogelijkheden biedt om franchiseovereenkomsten te tekenen. Het nieuwe merk zal zijn hotels aanmoedigen om hun unieke identiteit te behouden, wat belangrijk is voor hoteliers die hebben geïnvesteerd in het creëren van een bepaalde stijl.

Bovendien biedt Emblems Collection directe ROI en de mogelijkheid om inkomsten te maximaliseren met directe toegang tot de kracht van Accor's sales-, distributie- en loyaliteitsplatform.

‘Voor eigenaren en ontwikkelaars die unieke luxehotels hebben gecreëerd, of die een nieuw luxehotel willen ontwikkelen, bieden we een collectiemerk dat de status van hun eigendom een boost kan geven met beperkte investeringen in marketing en branding’, aldus Agnes Roquefort, chief development officer van Accor. ‘Door lid te worden van Emblems Collection kunnen hoteliers hun kosten en werkzaamheden optimaliseren door middel van Accor's wereldwijde distributie- en leveringsnetwerken.’

Eerste stop: China

Guiyang Art Centre Hotel, Emblems Collection is het vlaggenschip van het nieuwe hotelportfolio en gevestigd in het Guiyang Art Centre. Deze oorspronkelijke privéwoning trekt bezoekers door het weelderige landschap, uitgestrekte terrein en de serene wellness-sfeer.

Het hotel, dat in december 2022 opent onder de nieuwe naam, telt 64 suites, twee balzalen, een zwembad, spa, fitnessruimte, verschillende bars, lounges en restaurants.

De miljoenenstad Guiyang staat bekend om het warme klimaat en ligt centraal in de provincie Guizhou aan de noordelijke oever van de Nanming-rivier. Guiyang, ook wel de hoofdstad van de zomerresorts in China genoemd, is een van de snelst groeiende steden van het land, een toeristische hotspot en populair onder zowel nationale als internationale luxe reizigers.

60 in de komende 8 jaar

Accor is actief op zoek naar nieuwe hotels en resorts om aan de collectie toe te voegen. Het hotelbedrijf heeft zich tot doel gesteld in 2030 zo'n 60 hotels binnen de Emblems Collection te hebben.

Parijs en Praag zijn twee belangrijke steden waar luxe erfgoedhotels in aanmerking kunnen komen voor de categorieën Emblems Collection Heritage of Emblems Collection Signature. Andere doelsteden voor potentiële groei zijn Amsterdam, Londen, Berlijn, Madrid, Marrakesh, Caïro, Amman, Doha, Moskou, Bangkok, Seoel, Sydney, Montréal, New York, Havana, Cartagena, Santiago, Buenos Aires, Montevideo en Santiago.

Voor Emblems Collection Retreat staan onder meer Toscane, Mikonos, Bodrum, Algarve, Bali, de Gold Coast van Australië en de Riviera Maya in Mexico op de shortlist.

Samenwerking met Ennismore

Begin oktober startte de vorig jaar aangekondigde samenwerking tussen Accor en Ennismore. De twee hotelbedrijven hebben hun boutiquemerken samengevoegd in Ennismore, waar Accor nu mede-eigenaar van is. Vooralsnog blijft Emblems bij Accor en wordt geen onderdeel van de joint venture. Onder het nieuwe Ennismore vallen nu 14 boutique merken, goed voor 87 hotels en nog eens 141 in de pijplijn. Die merken zijn: 21C Museum Hotels, 25hours, Delano, Gleneagles, Hyde, Jo&Joe, Mama Shelter, Mondrian, Morgans Originals, SLS, SO/, The Hoxton, Tribe en Working From_.