Groupon: 3.500 couverts voor Niven Kunz

Groupon: 3.500 couverts voor Niven Kunz

Niven Kunz heeft als eerste sterrchef in Nederland een deal gesloten met Groupon. Binnen tien uur verkocht het Rijswijkse Niven 3.500 couverts via de kortingssite. De deal: een proeverij van tien gangen voor twee personen voor 99 euro. 'Dit is niet tegen te houden.

‘De Nederlandse horeca is te duur. Niemand uit onze eigen gelederen durft het hardop te zeggen, maar het is zo. Ik kom met deze deal heel goed weg. Een kwestie van goed inkopen. Het scheelt natuurlijk wel dat ik in mijn zaak de ruimte heb en tot zeventig couverts per avond weg kan zetten,’ zegt Kunz over de samenwerking met Groupon.

Hij vervolgt: ‘Ik denk dat het een moeilijk jaar wordt voor de horeca. En dan neem ik de beslissing om genoegen te nemen met minder marge. Maar ik verdien zeker niet alleen op de drank, ook op het menu. Ik ben niet gek; ik ga er geen geld op toeleggen natuurlijk.’

75 euro voor Kunz

Van de deal - 99 euro voor twee couverts - houdt Niven Kunz 75 euro over. Twaalf euro per couvert is voor Groupon (24 euro voor twee personen). ‘In totaal levert de deal me ruim 130.000 euro op (75 x (3500:2) = 131.250 euro – red). Dat is toch mooie omzet? Aan mij nu de taak om voor 37,50 euro per persoon een tiengangenproeverij te maken. Daarbij ga ik echt niet bezuinigen op producten. Wel heb ik natuurlijk medewerking van leveranciers gevraagd. Ook hun afzet gaat omhoog en dan kun je wat marge inleveren.’

Van collega’s kreeg Kunz al behoorlijk wat sceptische reacties. ‘Mijn deal met Groupon liep officieel 38 uur. Binnen tien uur was ik uitverkocht! Dat zegt toch genoeg. De gast wil dit soort acties. Dat kun je als restaurateur wel willen tegenhouden, maar dat lukt niet.’