'Elke maand een ander duurzaam menu

'Elke maand een ander duurzaam menu

Tijdens de eerste beursdag van de Horecava 2012 werd de aftrap gegeven voor de campagne Tafelen in Nederland, Lekker Duurzaam. Deze actie gaat in april van start en vormt een promotie voor duurzaam eten en drinken.

Direct na de Floriade in Venlo in april gaat de campagne landelijk van start. Restaurateurs die aanhaken kunnen elke maand een streekgerecht uit een andere provincie op het menu zetten.

Deze gerechten zijn niet zomaar gekozen, maar als winnaar uit regionale wedstrijden naar voren gekomen. De chefs die hieraan deelnamen, bedachten een driegangen menu met producten uit de eigen provincie. Al deze chefs waren aanwezig op de eerste beursdag.

‘Nederland gaat steeds duurzamer koken. Dit is een belangrijke culinaire trend’, zegt organisator Stichting de Nederlandse Kookkunst. ‘Met deze campagne kan een restauranthouder iedere maand een andere provincie in al zijn culinaire glorie op de menukaart zetten.’

Restaurants die willen aanhaken krijgen de recepturen, bereidingswijzen en culinair advies. Ook komen de namen van alle deelnemers op de website en wordt de actie ondersteund door Iens.nl. Tijdens de Horecava meldde Hajé de Jager, voorzitter van de sector restaurants van Koninklijke Horeca Nederland, zich aan als eerste deelnemer.

Aanmelden kan tijdens de Horecava op de stand van De Stichting de Nederlandse Kookkunst.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.