Populariteit maaltijdbezorging stijgt, pizza is favoriet

Populariteit maaltijdbezorging stijgt, pizza is favoriet

Het thuis laten bezorgen van maaltijden wordt steeds populairder. Ruim de helft (58 procent) van de Nederlanders bestelt weleens een kant-en-klare hap die aan huis gebracht wordt.

Per jaar geven we hier gemiddeld € 286,60 aan uit. Pizza blijft ondanks de opkomst van allerlei bezorgrestaurants de ultieme favoriet. Dit blijkt uit onderzoek van ActiePagina.nl. In samenwerking met Panelwizard deed zij onderzoek onder ruim 1000 respondenten.

Maaltijden

Ondanks dat er steeds meer mogelijkheden zijn om gezonde kant-en-klare maaltijden te laten bezorgen, wordt de top 5 nog steeds gedomineerd door keuzes zoals pizza, shoarma en snacks. Een kwart van de mannen geeft de voorkeur aan de ongezondere kant-en-klare hap, terwijl dit bij de vrouwen slechts 14 procent is. Eten van de snackbar is bij mannen populairder (14 procent) dan bij de vrouwen (8 procent). Pizza is het populairst bij mensen onder de 30 jaar. Bijna twee derde van hen laat weleens pizza thuisbezorgen, terwijl maar een vijfde van 60-plussers dit doet.

Pizzaliefhebbers in Overijssel

Opvallend is verder dat in Overijssel veel pizzaliefhebbers (57 procent) wonen in vergelijking met de rest van het land. In Limburg wordt er het minst vaak pizza besteld (33 procent), maar juist wel weer meer shoarma dan gemiddeld (29 procent). Vooral de mensen met een drukke baan maken relatief vaak gebruik van de mogelijkheid een maaltijd thuis of op werk te laten bezorgen; acht op tien Nederlanders die meer dan zestig uur per week werkt of studeert geeft aan dit regelmatig te doen. Opvallend is dat gezinnen met kinderen vaker kant-en-klare maaltijden bestellen dan huishoudens zonder kinderen (respectievelijk 69 procent en 54 procent).

Besparen

Omdat het laten bezorgen van kant-en-klare maaltijden in veel gevallen duurder is dan zelf koken, bespaart ruim de helft (54 procent) van de Nederlanders die weleens een kant-en-klaar maaltijd laten bezorgen ook op deze kosten. Ruim een vijfde (22 procent) vergelijkt eerst de aanbiedingen van verschillende bezorgrestaurants voordat zij een keus maken waar ze bestellen. En bijna een vijfde (19 procent) maakt gebruik van coupons uit reclamefolders of de krant. Een op zeven (14 procent) maakt gebruik van online kortingscodes en eveneens datzelfde percentage beperkt het aantal gangen en neemt dus geen voor-, bij- of nagerecht.