Klassiek muziekcafe Utrecht opent deuren

Klassiek muziekcafe Utrecht opent deuren

Het Muzieklokaal, het eerste klassieke muziekcafe van Nederland, haalde in de zomer van dit jaar met crowdfunding 121.000 euro op. Initiatiefnemers Sanne van Buuren (31) en Talitha Verheij (31) vonden vervolgens een locatie aan de Bemuurde Weerd in Utrecht en openen op 8 januari 2016 officieel de deuren.

Het Muzieklokaal is een vernieuwend horecaconcept waarbij klassieke muziek en horeca samen komen in een dagelijks geopend proeflokaal. Gasten kunnen luisteren naar klassieke muziek en genieten van lokale producten. Er is flink verbouwd aan de Bemuurde Weerd om het pand geschikt te maken voor een combinatie van klassieke muziek en horeca. Investeringen in audio en akoestiek moeten ervoor zorgen dat gasten zowel van de muziek kunnen genieten, als een gesprek kunnen voeren onder het genot van een kop koffie of goed glas wijn. In Het Muzieklokaal is altijd klassieke muziek op de achtergrond te horen en voor de live programmering is een stichting opgericht. 'We willen twee huiskamerconcerten per week organiseren. Particulieren en bedrijven kunnen ‘vriend’ van de stichting worden. We hopen een levende, bruisende plek vol muziek en creativiteit te worden, waar mensen op toegankelijke wijze kunnen kennismaken en genieten van klassieke muziek. Het openingsweekend is gevuld met live muziek, alles vrij toegankelijk', aldus de initiatiefnemers.

Het Muzieklokaal

In de zomer van 2015 brachten 217 investeerders gemiddeld 550 euro per persoon en 1300 per dag bij elkaar om Het Muzieklokaal te realiseren. Het klassieke muziekcafé sluit aan bij een trend waarin klassieke muziek op nieuwe manieren gepresenteerd wordt. Door de muziek uit de traditionele context van de concertzaal te halen en naar de horeca te brengen wordt het voor een nieuw publiek aantrekkelijk. De ondernemers voorzien de muziek van context. 'Voor de beginnende luisteraar maken we de muziek toegankelijker, door de muziek naar een ontspannen, informele setting te brengen en door achtergrondinformatie te bieden. Getrainde concertbezoekers bieden we een horecagelegenheid waar eens andere muziek op staat dan normaal.'