Reviews Iens voorspellende factor groei horecabedrijf

Reviews Iens voorspellende factor groei horecabedrijf

Is er een verband tussen reviews van gasten en de levensvatbaarheid van een restaurant? Het antwoord: ja. Hoe beter de score van de reviews op iens.nl, hoe hoger de economische verwachting van een restaurant.

Bedrijfsinformatiespecialist Gradyon legde de bedrijfsdata van 13.500 restaurants naast de scores op iens.nl. Uit die vergelijking blijkt dat de Iens-scores op het gebied van kwaliteit van het eten en de service waardevol zijn om te voorspellen of een restaurant gaat groeien, opgeheven wordt of zelfs failliet gaat.

Zo zagen onderzoekers dat restaurants met veel goede beoordelingen een betere kans op groei hebben dan hun collega’s die minder goed scoren. En ook omgekeerd zagen ze dat de restaurants met een goede Graydo- score ook betere resultaten hebben op de beoordelingssite van Iens.

Restaurantbeoordelingen zijn dus een waardevolle factor om te bepalen of een bedrijf een succesvolle toekomst tegemoet gaat.

‘We waren altijd al benieuwd naar het verband tussen de beoordelingen van klanten en het succes van het restaurant’, zegt Lead Dataspecialist Barry Delhez van Graydon. ‘De restaurantrecensies van iens.nl zijn gezaghebbend en het meest volledig in de markt. We hebben de restaurantbeoordelingen uit het verleden toegevoegd aan onze data over de levensverwachting van het restaurant.’

Groeiverwachting op Iens

‘Jaarlijks schrijven onze gasten zo’n 250.000 recensies, waarmee zij maandelijks 2,5 miljoen bezoekers van onze website helpen een geschikt restaurant te vinden’, zegt Niels Keizer, algemeen directeur van Iens. ‘Het is interessant dat Graydon een verband ziet tussen de restaurantbeoordelingen en de groeiverwachting van horecazaken. We zijn blij dat ook een partij als zij de waarde van onze data inziet.’  

Groei restaurants lastig te voorspellen

Graydon onderzoekt voortdurend manieren om voorspellingen te kunnen doen over de verwachte bedrijfsprestaties. Dat gebeurt enerzijds aan de hand van de data die Graydon heeft over de markt en het individuele bedrijf, maar ook aan de hand van externe data. Omdat veel restaurants relatief klein zijn in bedrijfsomvang, is er minder traditionele data over de individuele bedrijven beschikbaar waardoor de groei van deze sector lastiger te voorspellen is. Voor bijvoorbeeld de groothandelsbedrijven, zijn deze groeiprognoses van belang om de juiste afweging te kunnen maken.