'Vier euro bruto rendement voor 2 cv via kortingsactie'

'Vier euro bruto rendement voor 2 cv via kortingsactie'

Vier euro brute rendement voor een diner voor twee personen is wat Imko Binnerts overhoudt aan de AH Restaurantactie van de supermarktketen en Iens. Hij rekent dit de NOS voor in een item over restaurants die onder druk staan door de vele kortingsacties.

‘Onze markt is een grote deal geworden’, zegt chef-kok Imko Binnerts van Restaurant Imko’s Puur Zee in Wijk aan Zee. Consumenten kunnen volgens hem met alle acties en kortingen het hele jaar voor weinig geld uit eten. Dit zegt Imko Binnerts tegen een verslaggever van NOS.

Imko Binnerts doet zelf mee aan twee kortingsacties om zijn nieuwe restaurant in Wijk aan Zee op de kaart te zetten. ‘We moeten aan marketing doen.’

Hij erkent dat hij daarbij wel is overgeleverd aan de marketingteams van supermarkten en kortingssites. ‘Dat heeft die bedrijven geen windeieren gelegd. Zo'n AH-restaurantactie kost de supermarktketen hoogstens wat pr-kosten, maar de menu-kosten worden volledig door de restaurateur gedragen.’ Hij vindt dan ook dat de ondergrens is bereikt.

Hij rekent de verslaggever voor dat zijn rendement op een diner voor twee personen bij de AH-actie vier euro is. ‘Daar kan ik geen huur, pesoneel en energie van betalen hoor.’

Vier euro rendement op 2cv

Een menu kost bij Binnerts 30 euro pp. Bij de actie van AH en Iens eet de tweede persoon gratis. Inkoop ligt een menu op 10 euro, voor twee personen dus 20 euro. Dan blijft er bij deze actie 10 euro over voor Binnerts. ‘Vier daarvan moet ik afdragen aan Iens (twee euro per couvert). Dan blijft er nog zes euro over. Twee daarvan draag ik ongeveer af als btw. Blijft over vier euro bruto rendement op twee personen. Tja…’

Uit trendonderzoek van de Rabobank blijkt dat mensen zich steeds meer laten leiden door kortingsacties. ‘De tendens is dat we vaker buiten de deur eten en drinken, maar de Nederlander is daar best calvinistisch in. We willen kwaliteit, maar ook een scherpe prijs’, zegt Van Haaren.

Binnerts ziet dat ook in zijn restaurant. ‘Mensen die ieder één glaasje wijn nemen en vragen om een karafje kraanwater. Maar zo kan ik niet koken; ik ben Sinterklaas niet. Ik heb mensen in de keuken die een salaris willen, ik moet mijn pand betalen en wil zelf graag ook wat verdienen.’

Volgens Binnerts hebben veel restaurants het moeilijk. Van Haaren beaamt dat vooral restaurants in het middensegment het zwaar hebben.’Met kwaliteit en gastvrijheid alleen kom je er niet meer.’