Nieuwe kleding voor 't Zusje: inclusief jeans en sneakers

Nieuwe kleding voor 't Zusje: inclusief jeans en sneakers

Franchiseketen 't Zusje rolt een nieuwe kledinglijn uit voor de medewerkers. Ontwerper van de kleding is Dyanne Beekman. Vrouwelijke medewerkers mogen zelf één van de drie bloesjes kiezen waarin zij zich het prettigst voelen.

De nieuwste aanwinst van de keten, de vestiging van het Zusje restaurant in Rotterdam, kreeg de primeur voor de nieuwe kleding. De overige Zusjes volgen in de loop van dit jaar. Er werken ongeveer 1200 mensen bij de restaurantketen.

Zusje Rotterdam is sinds 8 maart geopend. In de eerste maand verscheurt de vestiging van elke tiende reservering de rekening. Deze actie vindt in elk nieuw Zusje-restaurant plaats. Nieuwe restaurants die binnenkort openen zijn Woerden (29 maart), Ede (19 april) en Terneuzen (mei 2019).

Nieuwe kleding Zusje

Als broek heeft tapasketen ’t Zusje gekozen voor een jeans. ‘Eentje die fashionable is, lekker zit én terugkomt in model. Deze broek knelt niet in de taille en we adviseren mensen soms om een maatje groter te nemen, juist om slanker te lijken,’ aldus Beekman. ’t Zusje laat de sloof niet terugkomen voor medewerkers in de bediening en wisselt zwart met witte bloesjes af.

‘Bij ’t Zusje hebben we drie bloesjes voor de vrouwen. Ze mogen zelf bepalen welke ze willen dragen, waar ze zich het prettigst in voelen. Ideeën hiervoor deed ik op in Parijs en New York. Fashion downsizen naar praktisch. Want daar houden we van in Nederland. Het tasje dat de medewerkers dragen is daar een voorbeeld van: van nu, maar bovenal ook gewoon superhandig.’

De medewerkers dragen ook allemaal dezelfde sneakers.

Operationeel manager Thijs van Helvoort laat weten dat het doel van ’t Zusje was om bedrijfskleding te vinden waarin de medewerkers zich echt lekker en comfortabel voelen. ‘Zo lekker zelfs dat ze het bij wijze van spreken thuis nog zouden willen dragen’, aldus Van Helvoort.

Dyanne Beekman onderschrijft het belang van de juiste werkkleding: ‘Het is imagobepalend. Je kunt alles kopiëren, behalve mensen. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Natuurlijk, het is belangrijk om je te focussen op je corebusiness, maar het zijn uiteindelijk je medewerkers die het moeten verkopen, die het verschil moeten maken.’

Peter Smits oprichter Zusje

Eigenaar Peter Smits begon in 1998 met een broodjeszaak in Uden, dit werd later brasserie De Baronie en uiteindelijk De Baron. In 2004 zorgde een brand voor tijdelijke sluiting, tijd die Smits gebruikte om zijn concept te overpeinzen. Hij ontdekte dat gasten het soms lastig vonden uit de uitgebreide kaart te kiezen, dus ontwikkelde hij het tapasconcept: voor een vaste prijs onbeperkt kleine hapjes bestellen. Baron-nieuwe stijl sloeg zo goed aan dat de zaak al snel een ‘Zusje’ kreeg en daar zijn er nu ruim twintig van. De formule is inmiddels franchise.

De placemats van de gasten vormen bij Zusje Tapas de menukaart en per tafel is er sprake van één bestelstrookje. Dit strookje kan men rond laten gaan, waardoor interactie ontstaat tussen de gasten over het eten en wat te bestellen. De meeste locaties zijn in de weekenden al weken vooruit volgeboekt.

Zusje staat in de Misset Horeca Top 100 grootste bedrijven en merken van 2018 op plek 57.