De Botanist kiest voor een gerecht met een twist

Bas Remie is mede-eigenaar van De Botanist, een Bredase horecazaak met een menu op basis van shared dining. Lamb Weston denkt met hen mee in productoplossingen waarmee zij gasten kunnen blijven verrassen.
Delen:
De Botanist Truffelfriet.

De Botanist in Breda is hét voorbeeld van een trendy horecazaak. Met alle opties, van zakelijke lunch tot cocktails, en met een passie voor lekkere en bijzondere gerechten om te delen. Voor elk  haring menu kiezen ze bij De Botanist 5 verschillende stijlen van keukens waar ze passende gerechtjes bij ontwikkelen. Zo blijft het aanbod verrassend en wisselt dit bij elk menu. Hierbij zijn invloeden van andere landen en keukens cruciaal. “Als ik op vakantie ga neem ik altijd wel een gerechtje mee”, lacht Bas.

Personeel binnenboord

In het afgelopen jaar is die flexibiliteit extra nodig gebleken, door de diverse maatregelen waar de horeca mee te maken had. Met onder andere een mobiele cocktailshake-service en een carpaccio-bar voor take-away zorgden ze er bij De Botanist voor dat al het personeel binnenboord bleef. Ook gasten bleken de inzet te waarderen. “We gingen in onze plannen ook echt voor een goede band met onze vaste gasten”, aldus Bas.

“We wilden hen blijven verrassen, op een manier die past bij ons bedrijf. Daarom hebben we carpacciogerechten opgezet, die op dezelfde manier zijn opgebouwd als ons normale menu.” Carpaccio met een twist dus, die gasten op een broodje, als salade of met side-dishes konden bestellen.

Herkenbare, afwijkende frietjes

Het was diezelfde denkwijze, die ervoor zorgde dat De Botanist de Twister Fries van Lamb Weston op het menu zette. “Omdat deze frietjes afwijken van de standaard, maar tegelijkertijd heel  herkenbaar zijn, passen ze goed in ons aanbod”, zegt Bas.

De Twisters lopen storm in zowel het restaurant als bij de take-away

De Twisters lopen dan ook storm in zowel het restaurant als bij de take-away. Omdat de krulfriet is voorzien van een zetmeellaagje blijft ze lang krokant en warm, wat ze geschikt maakt voor take-away en bezorging.

“Dat de Twisters goed werken voor bezorging was echt een voordeel, omdat we zo automatisch dicht bij onze restaurantbeleving konden blijven”, aldus Bas.

Take-away een blijvertje

Net als in andere horecazaken kijken ze bij De Botanist uit naar meer vrijheid: evenementen organiseren, uitgebreide vrijdagmiddagborrels en misschien zelfs een personeelsfeest, als het allemaal weer kan. Wat de toekomst precies brengt staat nog niet vast, wel zeker is dat take-away een blijvertje is. “Het is erg succesvol gebleken, dus voor zowel ons als onze gasten biedt het
echt meerwaarde.”

Ook de samenwerking van De Botanist met Lamb Weston ziet Bas als toekomstbestendig. “Het is voor ons belangrijk dat we een sparringpartner hebben met een hoog niveau van  productkennis”, legt Bas uit. “Mijn chefs en ik kunnen altijd even bellen, een persoonlijke aanpak die we erg waarderen. Bovendien blijven we graag bij ‘onze’ Twisters natuurlijk!”

Dit artikel is gesponsord door Lamb Weston