De kok in de klas met de chefs van Euro-Toques

De kok in de klas met de chefs van Euro-Toques

'De kok in de klas', een programma van Het Voedseleducatie Platform ging dit voorjaar de 5e editie in. Het doel is om kinderen in de laatste klassen van het basisonderwijs te leren over goede voeding en tegelijk kennis te laten maken met het beroep van de chef.

Joachim Muller is een van de deelnemende chefs van het bij dit initiatief. De kok in de klas is een initiatief van Het Voedseleducatie Platform, een publiek private samenwerking waar overheid, bedrijfsleven, wetenschap, onderwijs en maatschappelijke organisaties samenwerken aan educatie over voeding bij kinderen.

Scholen kunnen zich aanmelden voor deel-name aan het programma waarbij de geholpen worden om een chef te vinden die de les voor zijn/haar rekening neemt. De koks vertellen de kinderen over smaak, het eten en het koksvak. Ze leren ook over gezonde voeding, samenwerken en verschillende kookvaardigheden. Aan het initiatief doen zo'n 120 basisscholen mee.

Afhankelijk van de faciliteiten koken de kinderen samen met de kok het gerecht. De organisatie ver-zorgt gratis de boodschappen die bij het gerecht nodig zijn. Euro Toques Nederland levert voor elke provincie van het land een ‘zichtbare’ chef.

De chefs

Dit jaar was het vijfde jaar van dit initiatief voor groep 6 t/m 8 voor het basisonderwijs. Ramon Beuk ontwikkelde speciaal voor ‘De Kok in de Klas’ het wereldgerecht Olé Tabouleh. In totaal deden er 116 scholen mee met even zoveel chefs. Voor Joachim Muller, van het met een Bib Gourmand bekroonde restaurant Gaar in Meerssen, en was dit de eerste keer.

‘Ik vind kookles geven heel leuk en aan kinderen misschien wel nog leuker. Mijn dochter zat vorig jaar op de school en de leraar van groep 8 was altijd super betrokken. Zo kwam ik op het idee om met hem contact te zoe-ken, wij zijn sinds kort ook aangesloten bij Euro Toques’.

Het koken met de kinderen

Muller kookte het gerecht van Ramon Beuk op basisschool de Wereldster in Meerssen waar zijn dochter in een van de deelnemende klassen zit. ‘Het mooie van deze school is dat ze een eigen keuken midden op een soort pleintje in de school hebben. Ik heb een klein verhaaltje vooraf ge-daan en daarna zijn de aan de slag gegaan. Met groepjes waar het sommige snijden en andere koken. Grappig om te zien dat ze bij de praktijk gelijk ‘aan gaan. Zeker als er geuren vrijkomen. Het recept van Ramon heb ik natuurlijk een klein beetje aangepast, want welke chef gaat nu het recept van een andere chef precies volgen’, zegt hij lachend.

Kan nog beter

Wat Muller betreft is het geen enkel probleem dat een supermarktketen (Lidl) het project sponsort. Maar hij vindt dat er wel wat verbeteringen mogelijk zijn. ‘Het is jammer dat we niet met seizoens-producten werken. En misschien nog beter met regionale producten. Je brengt dan het voedsel-verhaal nog dichter bij de kinderen zeker als je dat in een spelsituatie doet door bijvoorbeeld de kinderen smaken te laten herkennen.’ Het lijkt Gaar ook beter om meer bij de chef en de school zelf neer te leggen. ‘In Meerssen was het relatief makkelijk, daar was alle apparatuur. Maar niet alle scholen zijn zo goed uitgerust en dan kan een recept wel eens niet maakbaar zijn.’

Publiciteit

Gaar heeft zelf actief meegedaan om publiciteit te genereren voor het thema. ‘Het is een leuk en leerzaam event, dat meer bekendheid moet hebben. Wij kwamen live op de radio en bij L1 in het ‘journaal’.’ Voor het voorjaar van 2025 staat er weer een nieuwe editie van ‘De kok in de Klas’ op het programma. Geïnteresseerde chefs kunnen contact opnemen met de basisschool in de buurt of een mail sturen aan: smaaklessen@wur.nl

Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.