nieuws

Grolsch brouwt dit jaar bier voor KiKa

Café 457

Grolsch brouwt dit jaar bier voor KiKa

Geniet & Geef, de beste brouwers voor het goede doel, is een jaarlijks initiatief waarbij horecaondernemers, Albert Heijn en Mitra geld inzamelen voor Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa).

Elk jaar vraagt Stichting Geniet & Geef een andere brouwer om zich in te zetten voor het goede doel. De Grolsche Bierbrouwerij is dit jaar van de partij: zij brouwt de zevende editie voor Geniet & Geef.

Recordbedrag

Vanwege de 10e verjaardag van KiKa nam Bier&cO in 2012 het initiatief voor deze actie, waarvan de opbrengst geheel ten goede komt aan KiKa. Vorig jaar was Brouwerij ‘t IJ de Geniet & Geef brouwer. Met hen werd het recordbedrag van €122.150,- opgehaald. Sinds de start heeft het initiatief al meer dan €500.000,- opgebracht voor KiKa.

Bierbrouwerij Grolsch

Grolsch voelt zich vereerd om dit jaar het Geniet & Geef bier te mogen brouwen. ‘Het Geniet & Geef bier is over de jaren echt een begrip geworden in de bierwereld en we zijn verheugd dit jaar de uitverkoren brouwer te zijn die een bijzonder bier mag brouwen voor dit prachtige initiatief’, zegt Ard Bossema van de Grolsche bierbrouwerij. ‘Volgens mij kent iedereen de verhalen die schuilgaan achter kinderen met kanker en het fantastische werk dat KiKa doet om deze ziekte te bestrijden. We hopen met dit initiatief, net als de voorgaande jaren, veel geld op te halen voor onderzoek naar kinderkanker met als doel dat in de toekomst niet 78% maar 100% van de zieke kinderen geneest.’ Op de vraag wat voor bier het gaat worden antwoord Meesterbrouwer Guy Evers: ‘We gaan voor een fris en toegankelijk speciaalbier met een duidelijke Grolsch signatuur dat veel mensen zal aanspreken.’

Hectoliters en genezingspercentage

Het aantal hectoliters (100L) dat afgevuld wordt, staat gelijk aan het percentage kinderen dat geneest van kanker in dat jaar. Dit jaar ligt het genezingspercentage op 78%. Er wordt dus 78 hectoliter afgevuld op fust voor de horeca en voor de retail wordt ook 78 hectoliter afgevuld in de iconische Grolsch beugelfles. Gaius Voûte, voorzitter en initiator van Stichting Geniet & Geef: ‘Momenten waarop je geniet, maken je ervan bewust hoe goed je leven eigenlijk is. Stichting Geniet & Geef zet zich in om deze genietmomenten om te zetten in geef momenten, donaties voor KiKa. Het is indrukwekkend en ontroerend tegelijk dat er sinds de start van de actie in 2012 al meer dan een half miljoen euro is opgehaald.’

Start van de actie

Traditiegetrouw wordt het Geniet & Geef bier de eerste donderdag van september om 18.00 uur gelanceerd. Dat is dit jaar op 5 september 2019, dus er is nog even de tijd voor de Grolsche brouwers om aan het recept te sleutelen. Vanaf dan is het bier, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar op tap in meer dan 170 deelnemende horecagelegenheden door heel Nederland. Ook zal het bier vanaf dan exclusief verkrijgbaar zijn in de beugelfles bij Albert Heijn en Mitra.

 

Reageer op dit artikel