Start-up Karma Kebab haalt 1 miljoen op voor horecaconcept

Start-up Karma Kebab haalt 1 miljoen op voor horecaconcept

Karma Kebab, een start-up die plantaardige kebab produceert op basis van knolselderij, heeft een investering van 1 miljoen euro aangetrokken van het impact investeringsfonds Phase2.earth om een horecaconcept uit te rollen.

Het Amsterdamse bedrijf van ondernemers Marcel van der Heijden (38), Pascal Labrie (39) en Hidde Stolwijk (32) wil verder groeien in Nederland.

Duurzame festivalsnack

Karma Kebab zag het levenslicht in 2018 toen oprichter en chef-kok Pascal Labrie (39) door Lowlands werd gevraagd om de meest duurzame nachtsnack ter wereld te ontwikkelen. Dat werd een succes. Het product won onder de naam Karma Shorma een Innovation Award van de Horecava. Dit jaar werd het bedrijf uitgeroepen tot Marketing Start-up van het Jaar 2021.

Na Lowlands meldden zich al snel vele andere festivals. De kebab van Karma Kebab is volledige plantaardig en wordt gemaakt van in Nederland geteelde knolselderij en granen.

Labrie: 'Het is onze missie om het grootste en meest duurzame kebabmerk ter wereld te worden. Dat doen we door een gruwelijk lekker product te ontwikkelen en mensen te laten ervaren hoe verschrikkelijk lekker plantaardige streetfood kan zijn, terwijl je tegelijkertijd iets goeds doet voor onze planeet. Het is nog steeds fantastisch om te zien dat fanatieke carnivoren soms gewoon niet kunnen geloven dat ze geen vlees aan het eten zijn.'

Corona maakt creatief

Ondanks de hobbels die de jonge start-up door corona moest nemen, groeide Karma Kebab de afgelopen 18 maanden keihard door. Van der Heijden: 'De beperkingen die corona ons oplegde, zowel op financieel als op praktisch vlak, hebben ons enorm creatief gemaakt.'

'We hebben ons product, de branding en de verkoopkanalen flink kunnen doorontwikkelen en veel nieuwe concepten getest. Daardoor staan we inmiddels bij meer dan 150 restaurants op de menukaart, liggen we in het schap bij horecagroothandels, zoals Sligro en Bidfood, maar ook bij verschillende supermarkten. Daarnaast werken we samen met partners zoals UberEats, Gorilla’s en HelloFresh. Dat leverde ons afgelopen jaar al een Horecava Innovation Award op en de titel Marketing Start-up van het Jaar 2021. Het voelt als een heerlijke achtbaan en nu is het tijd om door te pakken.”

Horeca innovatie

Het geld van de investering zal worden gebruikt voor verdere groei in Nederland. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de eigen horecaplannen die het merk heeft. Stolwijk: 'Ons verhaal is gestart met de eigen foodtrucks op festivals. Kebab, bier, vrienden, gezelligheid, muziek en dat heerlijke onbezorgde festivalgevoel zitten allemaal in het DNA van ons merk. Al deze zaken komen terug in onze eigen horecaconcepten, die we al een aantal maanden aan het ontwikkelen zijn. Begin 2022 gaat de eerste locatie open in Utrecht en daarna zullen spoedig nieuwe locaties volgen. We kunnen niet wachten om hiermee te gaan knallen.'