Verscherpte coronamaatregelen: 'Er wordt te veel nadruk gelegd op de horeca'

Verscherpte coronamaatregelen: 'Er wordt te veel nadruk gelegd op de horeca'

Veel horecaondernemers vinden dat het kabinet in zijn coronamaatregelen te veel de nadruk op de horeca legt. 'Volstrekte willekeur', zegt horecaondernemer Won Yip hierover.

Tegenover het NOS zegt horecaondernemer Won Yip: 'Ik begrijp dat er in de persconferentie is gezegd dat reizigers uit risicolanden niet verplicht op corona hoeven worden getest. Dus dan komen zij misschien bij ons de in horeca terecht, en dan moeten wij dicht? Ik krijg vooral dagjesmensen, die zijn bijna niet te traceren, en bovendien zijn die coronatests ook maar momentopnames.'

Café Zwart op de Dam, één van de horecazaken van de ondernemer, moest vorige week dicht vanwege besmettingen. Hij sloot het café, maar mocht zijn terras open houden. 'Mijn personeel draagt mondkapjes, ik heb alles grondig door een professioneel bedrijf laten schoonmaken. Als je er als ondernemer alles aan doet om de zaak weer op orde te krijgen, wat kun je dan nog meer van ons verwachten?' Over het registreren van gasten zegt hij: 'Naam en nummer noteren: als je de horeca de nek wilt omdraaien moet je dit soort dingen doen.' Yip vreest voor nepnamen en valse telefoonnummers.'  Het achterlaten van gegevens gebeurt op basis van vrijwilligheid in verband met de wet op privacy, maar het kabinet gaat ervan uit dat mensen zullen meewerken, om een nieuwe lockdown te voorkomen.

'Zou de GGD de bouwmarkt voor 14 dagen sluiten?'

Zou de GGD ook een supermarkt, IKEA of een bouwmarkt voor 14 dagen sluiten als blijkt dat bezoekers zijn geweest met corona? Of is dat een hele domme vergelijking? Ik ben het even kwijt', reageert horecaondernemer Rein Rambaldo op social media. 'Waarom alleen de horeca? En het dan vreemd vinden dat er zoveel verdeeldheid is onder de bevolking.' Iemand anders reageert daarop met 'Kom je net uit de bus of trein en ben je daar wellicht besmet geraakt, neem je op weg naar huis nog even een biertje op een terras. Horecazaak voor twee weken dicht, maar de bussen en treinen rijden door.'

'Probeer het zo goed mogelijk te doen'

Niet iedereen deelt die mening overigens: 'Iedere horecaondernemer die aan deze discussie meedoet en commentaar op deze beslissing heeft moet zich wel even achter de oren krabben. Deze maatregelen worden niet voor niets genomen en ook deze branche wordt geholpen waar mogelijk', reageert iemand op het forum voor chefs en gastheren. 'Moeten we gegevens invullen? So be it. Willen we dat virus kwijt? Ja! Of liever over een maandje weer dicht met z'n allen? Kijk niet naar andere branches maar probeer het binnen de beroepsgroep zo goed mogelijk te doen.'

Op dat zelfde forum zegt iemand: 'Op het moment dat we bij thuisbezorgd de gegevens moeten invullen vinden we het allemaal geen probleem?! Laten we gewoon eens luisteren met z’n allen en zorgen dat we dit samen te boven komen in plaats van te lopen zeiken over privacywet. Hier in Berlijn draagt iedereen een mondkap bij binnenkomst in de horeca en die registreert zich, is dat nu zo’n probleem? Wil je dit niet in verband met privacy, dan blijf je lekker thuis en bestel je bij de lokale thuisbezorgd.'

Dirk Beljaarts van KHN vraagt zich af of sluiting van de horeca voor de duur van twee weken bij meerdere coronabesmettingen een strafmaatregel is, of dat dit noodzakelijk is voor de volksgezondheid. Horecazaken die besmette gasten binnen hebben gehad zouden in zijn ogen na het treffen van een paar maatregelen snel weer open kunnen. ‘De focus ligt nu erg op de horeca, terwijl het aantal besmettingen daar niet het hoogst is’, aldus KHN.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

KHN begrijpt dat als het aantal besmettingen toeneemt, het de taak van de overheid taak is om mensen te wijzen op de risico’s, alert te zijn, de maatregelen in acht te nemen en aanvullende maatregelen te treffen, ‘maar het is bijzonder om daar uitsluitend de horecasector voor te aan te wijzen. De overheidsmaatregelen die nog steeds gelden hakken er enorm in bij de horeca en dit besluit is dan ook enorm teleurstellend. Horecaondernemers snakken naar verlichting van de maatregelen.’ De horeca volgt de protocollen en KHN blijft haar leden desondanks oproepen er alles aan te doen om de veiligheidsmaatregelen te hanteren. Ook blijft KHN de gasten oproepen zich aan de regels te houden. 'De anderhalve meter afstand is een grote uitdaging, maar elke besmetting is er een teveel dus we moeten gezamenlijk onze verantwoordelijkheid nemen.'