Consolidatieslag aan de gang in Nederlandse hotellandschap

Consolidatieslag aan de gang in Nederlandse hotellandschap

Covid zal niet de aanleiding zijn geweest, eerder een versneller. Maar feit is dat in het hotellandschap een consolidatieslag gaande is waarbij kleinere vakantiepark- of hotelgroepen prooi zijn voor grote, vaak internationale organisaties.

Roompot neemt Landal GreenParks over, nadat eerder al het kleine Qurios werd gekocht door Roompot. Die groeiambitie van Roompot is overigens een direct gevolg van de kapitaalinjectie die kwam toen investeringsmaatschappij KKR de van oorsprong Nederlandse vakantieparkenorganisatie in 2020 kocht.

En dit is nog maar één van de voorbeelden van die consolidatieslag op de Nederlandse markt van hotels en vakantieparken.

Het Israëlische Fattal nam al in 2018 Apollo Hotels over, en faseert die naam nu uit door alle Apollo hotels te rebranden naar het eigen merk Leonardo. Alleen Apollo Hotel Amsterdam blijft onder die naam opereren omdat dit hotel onder die naam een begrip is in Amsterdam, zegt Alexander Kluit, managing director Leonardo Hotels Benelux.

Het in Europa nauwelijks bekende Minor Hotel Group uit Thailand verwierf in een aantal jaar bijna alle aandelen in de Spaanse gigant NH Hotel Group. Dat leek al een opmaat naar het einde van NH, al duurde het tot 2021 voor daarvan in Nederland de eerste tekenen zichtbaar zijn met de rebranding van NH vlaggenschip Krasnapolsky. Dat gaat vanaf dit najaar verder als Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam.

In Nederland neemt Fletcher Hotels naast het ene individuele hotel na het andere soms ook hele groepen over. Zo nam Fletcher recent bijna alle hotels van Amadore over, en in 2018 al een hele zwik van zowel Eden als van Bilderberg. Eerder dit jaar kreeg Fletcher een kennis- en kapitaalinjectie met investeringsmaatschappij Egeria als nieuwe mede-eigenaar. Naast Fletcher, dat al jaren het groeimodel deels bouwt op het overnemen van tanende of zelfs failliete individuele hotels, heeft Van der Valk de laatste tijd ook bestaande hotels overgenomen. Dat hoorde lang niet bij de strategie, maar met de overname van De Pelikaan op Texel eind 2020 en het failliete Palace Hotel in Noordwijk eind juli, nu nadrukkelijk wél.

Diversificatie

Opvallend is dat tegelijkertijd ook een diversificatie bezig is in de portfolio's van veel hotelbedrijven. Elk groot internationaal hotelbedrijf introduceerde de afgelopen jaren lifestyle of extended staymerken bovenop de merken die er al waren.

En zelfs dat gebeurde soms door middel van acquisitie. Zo nam Accor belangen in 25Hours en Mama Shelter en lijfde die van oorsprong onafhankelijke merken later (bijna) helemaal in. Ook bundelt Accor de krachten met Ennismore van Sharan Pasricha, het bedrijf achter de succesvolle lifestyleketen The Hoxton. En in 2019 lanceerde Accor nog een nieuw eigen lifestylemerk: Tribe, waarvan de eerste in Amsterdam opent.

Hilton laat haar lifestylemerk Motto het Europese debuut in Nederland maken en InterContinental Hotels Group kwam bijvoorbeeld met QO, dat als zelfstandig hotelmerk binnen de groep werd opgenomen. Ook lanceerde IHG lifestylemerk voco, waarvan net een eerste Nederlandse vestiging van is geopend in Den Haag. Marriott bouwde lang aan lifestylemerk Moxy, waarvan de eerste Nederlandse vestiging in 2018 opende. Al iets langer geleden introduceerde NH Hotels nhow.

Accor noemde eerder het lifestyle-segment de motor achter de groei van de groep. Deze beweging weg van de traditionele ketenhotels en meer naar lifestyle zal de komende jaren nog wel doorgaan, al zal het tempo als gevolg van de pandemie iets teruglopen.

Hiermee lijkt op het gebied van ketens en merken de paradox te ontstaan dat er steeds meer hotelmerken komen, die uiteindelijk wel van steeds minder eigenaren zijn als gevolg van de consolidatie- en acquisitiegolf.