artikel

Vijf tips om de restaurantomzet te verhogen

Restaurant 988

Wat kunnen restaurants doen om ook succesvol te blijven in de maanden januari en februari? OpenTable, het wereldwijde online platform voor restaurantreserveringen, geeft vijf praktische tips voor restaurateurs om de mogelijkheden voor hun restaurants na de piek in de kerstvakantie volledig te benutten.

Vijf tips om de restaurantomzet te verhogen

 

  1. Jaarlijks actie plan

    Er is helaas geen formule met de sleutel naar gegarandeerd succes van een bar of restaurant, maar het plannen van ieder detail van het bedrijf helpt hier zeker bij. Naast de begroting, investeringen en contracten is het van belang ook speciale seizoensgebonden menu’s en acties rondom bepaalde data te plannen.

  2. Maak gebruik van de seizoenen – gezonde menu’s na de kerst

    Na een feestseizoen met luxe menu’s en gerechten met wild, kalkoen, chocolade en marsepein, kijken dinergasten er juist naar uit om het nieuwe jaar van start te gaan met iets lichtere maaltijden. Dit is een goed moment om gezondere gerechten aan te bieden met veel groenten.

  3. Beloon vaste gasten met aanbiedingen en kortingen.

    Na de hoge kosten die gemaakt zijn voor diners, uitjes en cadeaus komt de lastige ‘januari blues’ om de hoek kijken. Om vaste gasten aan te moedigen en nog meer aan je te binden, kan je aanbiedingen en menu’s met kortingen aanbieden. Het werkt het beste om deze te personaliseren, bijvoorbeeld per e-mail. Het aanbieden van speciale acties en kortingen op sociale netwerken kan ook helpen om nieuwe gasten aan te trekken in deze periode van het jaar.

  4.  Maak gebruik van speciale data in januari en februari

    Maak bijvoorbeeld een eerbetoon aan de Aziatische keuken om het Chinese nieuwjaar te vieren (5 februari). Een menu met gerechten met Chinees thema kan gemakkelijk gepromoot worden.

OpenTable onderzoek: Hoe en wat reserveert de gast in Amsterdam?

  1. Gebruik deze rustigere maanden om te evalueren

    Analyseer aan het begin van het jaar alles wat bij je bedrijf hoort. Bedenk hoe je dit zou kunnen verbeteren of welke acties je kan ondernemen. Beoordeel de digitale aanwezigheid van het restaurant om meer zichtbaarheid te creëren en bepaal of je wellicht wilt overstappen van sommige leveranciers. En hoe kan je nieuwe doelgroepen bereiken? Door deel te nemen aan een platform als OpenTable wordt je zichtbaar in een netwerk waar 27 miljoen internationale gasten per maand over de hele wereld reserveren.


Adrian Valeriano, Vice President of Sales and Global Services bij OpenTable EMEA: ‘Januari en begin februari kunnen rustigere tijden zijn voor de hospitality industrie. Dit is hét moment om je strategie voor je restaurant voor de rest van het jaar te bepalen. Stel doelen en uitdagingen, identificeer kansen en trends die zakelijk succes garanderen. Goede planning op dit moment van het jaar zal je klaarstomen voor een succesvol 2019 en helpt je om met onvoorziene gebeurtenissen om te gaan gedurende het jaar.’

 

Reageer op dit artikel