nieuws

‘Minder restaurantbezoek tijdens EK

Restaurant

Het EK voetbal beïnvloedt het gedrag van consumenten. Tijdens het EK is uit eten gaan minder populair. Kant-en-klaar valt extra in de smaak om zo min mogelijk van het voetbalfeest te missen. Dit beweert ING na een poll op hun speciale EK-website.

‘Minder restaurantbezoek tijdens EK

Mensen die niet van voetbal houden, kunnen tijdens het EK lekker rustig zitten in het restaurant of hebben het voordeel dat ze niet hoeven te reserveren. Per saldo gaan consumenten in deze periode namelijk minder vaak uit eten.

Van de 52.700 respondenten op de vraag ‘gaat u tijdens het EK even vaak uit eten als anders?’ gaf 59 procent aan niet van patroon te veranderen. Ruim 3 procent gaat vaker uit eten. Een groep van 14 procent raadpleegt echter minder vaak een menukaart tijdens het voetbaltoernooi. Voor hen staat er waarschijnlijk vooral voetbal op het menu, meent ING.

‘Voor de groep die minder vaak uit eten gaat, kan tijd een beslissende rol spelen’, zegt Stijn Wesselink van ING op Sponsorvanoranje.nl. de speciale EK-website van de bank. ‘Van een restaurantbezoek staat de eindtijd nooit echt vast. Je eet vooral voor de gezelligheid en het helpt daarbij niet om je te haasten om op een bepaalde tijd weg te kunnen. Voetballiefhebbers die per se de wedstrijden vanaf het beginsignaal willen volgen, zullen liever een andere keer uit eten gaan.’

Ook uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat restaurantomzetten in juni (sinds 1994) in toernooi-jaren met Oranje minder hard groeien dan in jaren zonder een eindtoernooi. Dat scheelt een procent omzetgroei in juni: 4% tegen 5%.

Dat meer mensen ervoor kiezen om thuis te eten tijdens het EK voetbal, daarvan kunnen juist de afhaalchinees en de pizzabezorger profiteren. Eerder gaf ook al een op de vijf Nederlanders aan tijdens het EK voetbal vaker kant-en-klaarmaaltijden te eten. Wesselink: ‘Al deze opties leveren tijdwinst op. Zo zit Nederland op tijd klaar, om met een volle maag Oranje aan te moedigen.’

ING doet tijdens het EK onder de noemer ‘De EK-noom’ verscheidene onderzoeken naar de efeecten op de economie van een dergelijk groot sportevenement. Eerder berichtte ze al dat cafés minder omzet maken in de EK-maanden.

Reageer op dit artikel