'Zakenreizen nemen af, maar worden wel doelgerichter' 

'Zakenreizen nemen af, maar worden wel doelgerichter' 

Zakenreizen zullen afnemen, maar wel doelgerichter worden, zegt een panel van Europese zakelijk leiders die verantwoordelijk zijn voor zakenreizen uit tien sectoren. Het panel is bijeengeroepen door Accor.

Accor's jaarlijkse Masters of Travel 2022-evenement werd opgericht om een visie te creëren op vergaderingen en zakenreizen in een post-pandemische wereld. Tijdens het evenement kwam naar voren dat duurzaamheid en welzijn twee van de belangrijkste sleutelwoorden zijn in een wereld waar financiële budgetten worden vervangen door het inperken van de CO2-uitstoot. 

Zakenreizen zullen lager uitvallen dan vóór de pandemie. Sophie Hulgard, senior vice president sales Noord-Europa van Accor, verwacht dat er in 2022 20 procent minder zakenreizen zullen plaatsvinden in vergelijking met 2019. De verwachte daling wordt toegeschreven aan technologie die de noodzaak om te reizen vervangt.

Zakenreizen bieden persoonlijke ontmoetingen

Er is nog steeds behoefte aan persoonlijke ontmoetingen. Uit onderzoek van Accor blijkt dat werknemers verwachten 25 procent meer inkomsten te genereren door persoonlijke ontmoetingen dan uit virtuele ontmoetingen. Ook profiteren ze van een scala aan welzijnsvoordelen, waaronder de veel gemiste sociale interactie met collega's en medewerkers. 

Afgevaardigden zeiden inderdaad dat het een prioriteit is om werknemers te betrekken en hen te motiveren om weer op weg te gaan, terwijl ze nu gewend zijn om vanuit huis te werken. Ze geloven dat de productiviteit en inkomsten stijgen als mensen persoonlijk contact hebben. Accor's onderzoek bevestigt dit: professionals verwachten dat ze gemiddeld 23 procent meer deals per jaar zullen sluiten wanneer ze hun contacten persoonlijk kunnen spreken, in plaats van alleen video- of telefoonconferenties. 

De prioriteiten voor zakenreizen hebben echter een grote verschuiving ondergaan. 

Zakenreizen met een doel 

Tijdens het evenement bleek dat in de post-pandemische wereld van zakenreizen, elke reis de CO2-kosten moet rechtvaardigen. Zoals een afgevaardigde het verwoordde: ‘Compensatie is niet langer genoeg, en onze hotelpartners moeten bewijzen dat ze actief onze voetafdruk verkleinen.’ 

De mogelijkheid om vergaderingen virtueel of met hybride technologie te houden, wordt gewaardeerd door ondernemers, maar reizen voor een vergadering moet ‘zakelijk cruciaal’ zijn om de financiële en CO2-kosten te rechtvaardigen. Een afgevaardigde stelde dat ‘we in 2023 een koolstofbudget zullen hebben in plaats van een financieel budget.’ 

De covidpandemie heeft de opkomst van mindful reizen gestimuleerd, waarbij zakenreizigers ernaar streven om reizen professioneel, economisch, duurzaam en persoonlijk te laten tellen. Manieren waarop werkgevers doelgericht willen reizen, zijn onder meer: 

  • Vergelijking van hotel- en vervoersopties met behulp van koolstofcalculators om reizigers en boekers bewuster te maken van de koolstofkosten van hun reizen. Tools zoals Accor's Carbon Calculator vergroten het bewustzijn en begrip én tonen de impact van verschillende elementen van hun reis tijdens het reisplanningsproces. 
  • Het promoten van een langer verblijf, ook al betekent dit ‘bleisure’ (combineren van zaken en plezier), wat in het verleden niet altijd even goed werd ontvangen. De trend ‘Langer blijven hangen’ is steeds belangrijker tijdens zakenreizen, waarbij een afgevaardigde uitlegt dat ‘vier of vijf klanten ontmoeten in plaats van één of twee, minder reizen en minder CO2-uitstoot betekent’. Een recente peiling van Accor onder reizigers in Noord-Europa suggereerde dat 1 op de 10 van plan was om hun vakantie in 2022 te verlengen door in het buitenland te gaan werken en 53 procent hield van de vrijheid om overal te kunnen werken. 
  • Aandringen op hoge duurzaamheidsnormen en green washing niet accepteren van partners, waarbij één afgevaardigde heel duidelijk maakt dat als wordt ontdekt dat milieuclaims onjuist zijn, ‘de terugslag enorm zal zijn’. Een andere afgevaardigde legde uit dat ‘hotels zonder een duidelijk groen of op doelstellingen gebaseerd duurzaam programma, niet als leveranciers zullen worden beschouwd’. Afgevaardigden waren het erover eens dat ze de geruststelling van validatie door derden willen bij alle groene initiatieven van leveranciers. 
  • De horeca stimuleren om zakenreizigers mee te nemen op hun groene reis en hen te helpen duurzamere keuzes te maken door duidelijke voorlichting over de impact van bepaalde keuzes tijdens het boeken en het verblijf zelf. 
  • Aandringen op sterke leveranciersreferenties, niet alleen op het gebied van ecologische duurzaamheid, maar ook op gebieden als bedrijfsethiek, verantwoord toerisme, gemeenschapsbetrokkenheid, diversiteit en inclusiviteit. 
  • Het bieden van ‘lifestyle loyalty’, waarbij zakenreizigers worden geholpen om een bestemming te ervaren tijdens zakenreizen, voor hun eigen mentale welzijn en werknemerstevredenheid. Onderzoek van Accor suggereert dat 47 procent van de werknemers sociale interactie met collega's en medewerkers mist. Panelleden willen ook dat loyaliteitspunten flexibel en uitgebreid zijn en verder gaan dan hotelovernachtingen en drankjes en maaltijden omvatten - een centraal onderdeel van het ALL Accor Live Limitless-programma. 

20 procent zakenreizen verdwenen

Sophie Hulgard: ‘20 procent van de zakelijke bijeenkomsten is misschien voor altijd verdwenen, om te worden vervangen door virtuele equivalenten of het besef dat ze gewoon niet nodig waren. In plaats daarvan zien we de opkomst van een veel doelgerichtere zakenreissector waar bedrijven de waarde van elke reis willen maximaliseren om teams opnieuw te verbinden, cultuur te laten groeien, strategieën te ontwikkelen, deals te sluiten en de banden met werknemers te versterken.’ 

Zakenreizen maken echte verbindingen mogelijk en hebben ongelooflijke kracht en waarde, stelt Hulgard. ‘Niet alleen in financiële termen, maar - in de nieuwe post-pandemische mentaliteit - verhoogde werknemerstevredenheid en welzijn, en dus loyaliteit aan werkgevers. Maar de toekomst van zakenreizen moet inconsequente reizen uitbannen en vervangen door bedrijfskritische reizen die duurzaam zijn gepland en wat opleveren voor de werknemer, de werkgever en de planeet.’ 

Accor zet in op duurzaamheid

Accor heeft zich gecommitteerd aan het bevorderen van een koolstofarme aanpak in het hele bedrijf en bij alle partners, door tools en doelen te ontwikkelen en te implementeren op een aantal gebieden, waaronder koolstof- en voedselverspilling. 

In maart 2021 werd Accor de eerste grote internationale hotelgroep die op wetenschap gebaseerde langetermijndoelen heeft gesteld om de CO2-uitstoot te verminderen in overeenstemming met de 1,5°C-ambitie van het Verdrag van Parijs. 

In november 2021 zag Accor zich tijdens COP26 hebben beloofd om tegen 2050 netto nul-emissies te bereiken, de eerste internationale hotelgroep die dit doet. Accor ondertekende op 4 november 2021 de Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism, gelanceerd door de Wereldorganisatie voor Toerisme van de VN (UNTWO). Deze toezeggingen bouwen voort op een decennium van werk op het gebied van duurzaamheid van het baanbrekende Planet 21-initiatief, dat Accor in 2011 startte.

Bekijk hier het volledige rapport van Accor