blog

We moeten ons de kaas niet van het brood laten eten

Restaurant 385

De bezorgmarkt blijft maar groeien. Maaltijden uit de horeca en foodservice worden steeds vaker gebracht door online aanbieders, net als de boodschappen. Maar wat gebeurt er als supermarkten ook massaal warme maaltijden gaan aanbieden en bezorgen?

We moeten ons de kaas niet van het brood laten eten

Albert Heijn kondigde vorige maand aan dat klanten van AH To Go warme maaltijden kunnen kopen. In Amsterdam gaan Thuisbezorgd.nl en AH To Go samenwerken voor de bezorging van maaltijden en verse sappen. Albert Heijn gaat voor de bereiding van warme maaltijden keukens opzetten. Het zijn stappen die de supermarktketen dichter bij de horeca brengt.

Onderzoeksbureau FoodService Instituut Nederland (FSIN) concludeerde na marktonderzoek dat supermarkten over een paar jaar de bezorgmarkt zullen domineren en meer omzet zullen binnenhalen dan foodservice. Nu hebben horeca en foodservice met maaltijdbezorging een aandeel van 54 procent van de totale bezorgmarkt. Retail is met boodschappen goed voor 46 procent. Het FSIN voorspelt dat die rollen in 2025 zijn omgedraaid.

Maar we moeten ons als horeca natuurlijk niet de kaas van het brood laten eten. Blijven oriënteren op maaltijdbezorging lijkt verstandig. Op de Horecava zijn daar diverse mogelijkheden voor. Zo is er zelfs een aparte mobiliteitshal ingericht. In hal 9 is alles over Food Mobility & Delivery te vinden. Denk daarbij aan e-bikes, accessoires en warmhoudboxen.

Uiteraard ontbreekt Misset Horeca niet op de grootste horecabeurs van Nederland. In hal 10 op stand 10.100 zijn horecaprofessionals welkom voor een hapje en een drankje. De redactie is aanwezig om verslag te doen en de dagelijkse nieuwsbrief te verzorgen. Ik hoop u daar te zien. Maar voordat het zover is, wens ik u namens de makers van Misset Horeca een spetterend Oud & Nieuw. 

Marjon Prummel, hoofdredacteur

Reageer op dit artikel