blog

Blog: ‘Als je weet wat je verkoopt, verkoop je meer’

Restaurant 717

Weten wat je verkoopt. Het is zó belangrijk. Gasten verwachten dat horecamedewerkers hen kunnen adviseren over de kaart. Dat ze iets kunnen vertellen over smaak en ingrediënten en het verhaal achter een product kennen.

Blog: ‘Als je weet wat je verkoopt, verkoop je meer’

Gasten moeten snappen wat het gerecht of de wijn nu zo lekker maakt en waarom. Vanuit ondernemersperspectief is het belangrijk dat de medewerker de gast kan verleiden tot het maken van een, voor het bedrijf, aantrekkelijkere keuze. Productkennis is hierbij cruciaal.

Hoe spijker je die kennis bij? Geef je je medewerkers huiswerk mee? Laat je ze proeven? Misset Horeca legde de vraag voor aan meerdere horecaondernemers en die blijken zeer creatieve manieren te hebben om medewerkers bij te scholen. Rollenspellen, proefavonden, een quiz of e-learning. Hildo Makkes van der Deijl, eigenaar van drie horecazaken, wilde van zijn Proeflokaal In den Uiver weer een echt proeflokaal maken. Dat vereist de nodige drankenkennis bij het personeel. Hij organiseert daarom regelmatig workshops voor alle collega’s.

Als je aan tafel je productkennis kunt overbrengen, verkoop je meer

Als het gaat om wijn, laten ondernemers de medewerkers vaak proeven. Wijn is voor veel ondernemers en medewerkers een moeilijk product. Het vergt vaak wat meer achtergrondkennis. Misset Horeca heeft de wijntrends voor komende tijd op een rij gezet, zodat daar (aan tafel) alvast op kan worden ingespeeld. Kenners zien dat de frissere en duurdere wijn steeds vaker wordt besteld én wijn met minder alcohol. Gasten vragen ook vaker om een bijzondere en onbekende wijn. Als ondernemer kun je daarop inspelen door op de wijnkaart ook ruimte te maken voor wat ‘spannendere’ wijn. Aan tafel kun je daar dan spannend over vertellen, zodat gasten het gaan bestellen.

Het zou mooi zijn als je medewerkers weten wat ze verkopen en die kennis kunnen overbrengen aan tafel. Als ze het product ook nog weten te promoten en antwoord kunnen geven op vragen van gasten, ben je spekkoper. 

Marjon Prummel, hoofdredacteur Misset Horeca