‘Crisis zorgt niet voor groei verkoop hotels’

Nederlandse hotels werden ondanks de klappen van de coronacrisis niet massaal in de uitverkoop gezet. Er werden vorig jaar 44 hotels verkocht, voor 326 miljoen euro. Dat is veruit het laagste totaalbedrag in jaren.
Delen:

In recordjaar 2019 was het 1,75 miljard euro, ruim vijf keer zoveel. Toen werden 74 hotels verkocht, in 2020 42. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur Colliers. Dit jaar verwacht Colliers meer van verkoop hotels.

‘Hoteleigenaren kwamen door financiële steunpakketten, betalingsregelingen en goede buffers niet direct in de problemen door de lage bezettingsgraden’, zegt Joost Mees, Head of Hotels bij Colliers. ‘Noodgedwongen verkopen bleven hierdoor uit. Eigenaren die verkoop overwogen, stelden dat uit tot de corona-onzekerheid voorbij is. Beleggers wilden door de hogere risico’s namelijk minder betalen. Er was dus wel vraag, maar nauwelijks aanbod.’

Weinig verkoop hotels in grote steden

Het lage investeringsvolume van 2021 heeft naast het gebrek aan aanbod nog twee andere belangrijke oorzaken. Er werden vooral kleine hotels verkocht, die logischerwijs minder opleveren. Het ging om 2.399 kamers in totaal, gemiddeld 55 kamers per hotel. Dat is minder dan het gemiddelde van 107 kamers in 2019 en 73 in 2020.

De tweede reden is dat er amper hotels in de vijf grote steden werden verkocht, waar de grootste en duurste hotels staan. Van de 44 in 2021 verkochte hotels, staan er slechts 11 in de grote steden.

Amsterdam heeft traditioneel een grote invloed op de jaarcijfers. De verkoop van The Albus Hotel op de Vijzelstraat was met 25 miljoen euro de grootste transactie in de hoofdstad. Vergeleken met afgelopen jaren is dat de ‘kleinste koploper’. Sinds 2014 is daar elk jaar minimaal één hotel verkocht voor meer dan 80 miljoen euro. Opvallend is ook dat de twee grootste transacties búiten de vijf grote steden beide een grotere waarde hebben dan de grootste transactie ín de grote steden.

Samen met de vijf andere verkopen kwam het Amsterdamse verkoopvolume op 76 miljoen euro in 2021, een ongekend laag totaalbedrag. In de drie jaar voor de pandemie werd er in totaal voor 3 miljard euro aan hotels verkocht in Amsterdam.

Driekwart buiten grote vijf

Van de 44 hoteltransacties in 2021 vonden er dus 33 plaats buiten de vijf grootste steden. Samen hadden deze transacties een waarde van 210 miljoen euro, 65 procent van het totale transactievolume. Dat percentage lag een jaar eerder nog op 28 procent (135 miljoen van de in totaal 478 miljoen) en in 2019 zelfs maar op 16 procent.

Bij 19 van de 33 hoteltransacties buiten de vijf grote steden ging het om de verkoop van het vastgoed inclusief de exploitatie. In de grote steden ging het vaker om vastgoedtransacties. De gemiddelde waarde per kamer buiten de G5 was vorig jaar 107.000 euro, een stuk lager dan het landelijke gemiddelde van 127.000 euro. De verkoop van het Groenendael Hotel & Conferentiecentrum, het Palace Hotel Noordwijk en de drie Amadore hotels waren de grootste transacties buiten de grootste steden.

De grootste hoteltransacties in 2021

Hotel (in vijf grote steden)Prijs (mln €)
The Albus Hotel Amsterdam25,0
Novotel Suites Den Haag24,9
Hotel Rokin Amsterdam15,4
Prinsen Hotel Amsterdam12,0
Holiday Inn Express, Amsterdam Zuid7,9
bron: Colliers
Hotel (buiten vijf grote steden)Prijs (mln €)
Groenendael Hotel & Conferentiecentrum, Hilvarenbeek30,2
Palace Hotel Noordwijk29,0
Amadore Hotel Restaurant De Kamperduinen, Kamperland15,0
Amadore Hotel Restaurant Arion, Vlissingen12,4
Select Hotel Apple Park, Maastricht11,3
bron: Colliers

Nederland blijft achter

Vergeleken met Europa blijft de Nederlandse investeringsmarkt bij de verkoop hotels nog achter. In Europa werd er vorig jaar voor 16,9 miljard euro in hotels geïnvesteerd. Dat is 37 procent minder dan in 2019. Voor Nederland is dit 81 procent minder.

Mees verwacht dat de investeringsmarkt dit jaar weer aantrekt. ‘Sommige eigenaren komen nu pas in de problemen door terugbetalingsregelingen, of willen hun schulden zo snel mogelijk aflossen. Ze verwachten nu een hogere opbrengst voor hun hotel, omdat de vooruitzichten voor de hotelmarkt gunstiger zijn. Dat herstel is wel afhankelijk van de ontwikkeling van de oorlog in Oekraïne die onzekerheid meebrengt. Beleggers houden niet van risico’s.’