CitizenM zal het project van een hotel in metaverse de komende weken beginnen door een 'LAND-site' in gamewereld The Sandbox te verwerven. The Sandbox is een zogeheten ‘metaverse’, een virtuele wereld waar gebruikers elkaar bijvoorbeeld ontmoeten, gamen, ervaringen beleven maar ook daadwerkelijke aankopen kunnen doen of diensten kunnen afnemen.
Waar onder meer Facebook al aankondigde het social media platform om te willen vormen tot een metaverse, waar de naamgeving van het moederbedrijf (Meta) een eerste stap in was, wordt The Sandbox internationaal gezien als toonaangevend pionier in het creëren van een metaverse.
Een LAND-site is een digitaal stukje onroerend goed, wat is geborgd middels een non-fungible token (NFT), waarop gebruikers (spelers of bedrijven) op zichzelf staande omgevingen kunnen bouwen die vervolgens door andere gebruikers kunnen worden bezocht.
Zodra citizenM de site heeft gekocht, is de hotelgroep van plan daar een virtueel hotel te bouwen waar avatars (de digitale versie van spelers) kunnen werken, slapen en spelen, aldus het merk.
Virtueel hotel financieren met NFT's
CitizenM financiert de bouw van het virtuele hotel door de verkoop van 2000 NFT's, die zijn gekoppeld aan beloningen zoals kortingen of gratis drankjes. Deze beloningen kunnen dan worden ingewisseld in de echte hotels van de groep.
Alle NFT's worden voor dezelfde prijs verkocht maar kopers krijgen willekeurig een van de drie niveaus toegewezen, waarbij 1500 ‘gewone citizens’, 450 ‘speciale citizens’ en 50 ‘legendarische citizens’ worden.
Hoe hoger het niveau, hoe beter de beloningen. De zeldzaamheid heeft het potentieel om de waarde van de NFT te verhogen, aldus citizenM.
Eerste met hotel in metaverse
‘We zijn verheugd om het eerste hospitalitybedrijf te zijn dat in de metaverse heeft gebouwd’, zegt Robin Chadha, chief marketing officer van citizenM.
‘Als merk dat altijd de grenzen heeft verlegd en traditionele modellen heeft uitgedaagd, past deze nieuwe onderneming in The Sandbox niet alleen bij onze merkstrategie, maar ook bij de toewijding die we hebben aan de creatieve gemeenschap en aan onze gasten, zowel online als in de echte wereld. We zijn verheugd om de komende jaren de mogelijkheden in de Metaverse verder te onderzoeken.’
Van virtueel naar hotel in de echte wereld
Zodra het virtuele hotel is gebouwd, is citizenM van plan om samen te werken met opkomende kunstenaars om digitale NFT-kunstwerken te maken die op de muren in het virtuele hotel hangt en vervolgens door gasten kan worden gekocht.
De winst van dit initiatief en de oprichting van een gedecentraliseerde autonome organisatie (DAO) - een gedecentraliseerde gemeenschap die eigendom is van leden - zal gaan naar de mogelijke oprichting van een fysiek, echt hotel. Degenen die NFT's hebben gekocht, kunnen op de locatie stemmen voor dat hotel.
CitizenM
Na de pandemieperiode te hebben besteed aan het opbouwen van klantloyaliteit met onder meer de lancering van abonnementsproducten, richt citizenM zich nu op het opbouwen van loyaliteit in de online wereld.
CitizenM werd in 2008 gelanceerd met als doel: de traditionele hotelindustrie ontwrichten. Rattan Chadha – de oprichter van het wereldwijde modemerk Mexx – werd door zijn medewerkers geïnspireerd om een hotel te creëren voor de moderne reiziger, waarbij ze alles krijgen wat ze nodig hebben en niets wat ze niet nodig hebben.
Dit betekent centrale locaties in 's werelds meest opwindende steden, maar tegen een betaalbare prijs. Niet alleen een plek om te slapen, maar een plek om te werken, te ontspannen en te spelen - net als thuis. Ergens met supersnelle gratis wifi, technologie die het leven gemakkelijk maakt en een heerlijk bed om in te slapen aan het eind van een lange dag. Rattan Chadha noemde deze filosofie 'betaalbare luxe voor de mensen'.
De eerste citizenM werd in 2008 geopend op Schiphol. Vandaag omvat de portfolio van citizenM 24 hotels in 16 steden: Amsterdam, Rotterdam, Londen, Glasgow, Parijs, Kopenhagen, Zürich, Genève, New York, Los Angeles, San Francisco, Boston, Seattle, Washington DC, Taipei en Kuala Lumpur.