nieuws

Inschrijving Terras Top 100 2019 geopend

Café 567

Inschrijving Terras Top 100 2019 geopend

De inschrijvingen voor de Terras Top 100 2019 zijn weer geopend. Op de Horecava vond de aftrap plaats, maar bedrijven die mee willen doen kunnen zich nog tot 31 maart inschrijven. Dan gaat de vakjury op pad en krijgen alle ingeschreven bedrijven een bezoek.

Wat zijn de sterke punten van mijn terras, wat doe ik goed? Maar ook: waar laat ik het liggen en wat kan beter? Op die vragen en veel meer geeft deelname aan de Terras Top 100 van Misset Horeca antwoord. Deelnemers die zich inschrijven krijgen onaangekondigd en anoniem bezoek van de vakjury. In de tweede ronde volgt nog zo’n bezoek, maar dan van de mystery visitor. Wie beide rondes het beste scoort, verdient een plek in de Terras Top 100 2019 en wordt uitgenodigd voor het feestelijke evenement op maandag 8 juli.

Ronde 1: de vakjury

Een groep van ruim 40 juryleden vormen de vakjury. Zij beoordelen de terrassen door de ogen van de professional, en hun oordeel weegt dan ook zwaarder mee dan dat van de mystery visitor; 80 procent van de eindscore. De vakjuryleden hebben in het verleden hun sporen verdiend in de horeca als medewerker, ondernemer, journalist of adviseur. Ieder bezoek duurt minimaal 40 minuten en er wordt altijd iets gegeten én gedronken.

Ronde 2: de mystery  visitors

De beste 125 terrassen gaan door naar ronde twee. Hier komen de mystery visitors in actie. Ook die bezoekt anoniem. En waar de vakjury het terras beoordeelt door de ogen van de professional, kijkt de mystery visitor als een gast. Als deze bezoeken achter de rug zijn, worden de totaalscores gemaakt; mystery visits tellen voor 20 procent, vakjurybezoek voor 80 procent. De beste 100 blijven over en de top-5 à -6 (afhankelijk van de score) wordt opnieuw bezocht, maar dan door de hoofdjury. Dit bezoek is aangekondigd en duurt een uur.

Waar let de jury op?

De jury bezoekt een terras en vult achteraf de rapporten in. Na de bekendmaking van de Terras Top 100 worden deze rapporten verstrekt aan de ondernemers. Zo kunnen zij leren en hun terrasvoering verbeteren. Maar wat wordt nu specifiek gevraagd? Er wordt op veel facetten beoordeeld, denk aan: netheid, schoonheid, meubilair en opmaak. Maar ook medewerkers zijn erg belangrijk; je beoordeelt; uitstraling, begroeting, opname, uitserveren, afrekenen en afscheid nemen.

Al die onderdelen zijn weer uitgesplitst in diverse sub-vragen. Zo wordt de hoofdvraag: ‘Wordt u begroet?’, gevolgd door diverse subvragen waarop ook beoordeeld wordt. ‘Wordt er oogcontact gemaakt?’, ‘Wordt u vriendelijk te woord gestaan?’ of ‘Maakt de medewerker oogcontact tijdens het opnemen van de bestelling (kijkt hij of zij niet continu op het schermpje)?’. Alles bij elkaar beslaan de vragen zo’n 10 A4’tjes, dus een grondig rapport is gegarandeerd.

Schrijf je hier in voor de Terras Top 100 2019

Reageer op dit artikel