Eenderde van de bedrijven verwacht dat zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang komen

Eenderde van de bedrijven verwacht dat zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang komen

Eenderde van de zakenreismanagers in Noord-Europa denkt hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden te zullen herstellen. Dat blijkt uit onderzoek van Accor. Dat herstel betreft voornamelijk binnenlandse reizen. Internationale zakenreizen zullen naar verwachting iets langer op zich laten wachten.

Accor ondervroeg tussen 27 april en 5 mei 2020 ruim 120 zakelijke klanten met activiteiten in Noord-Europa over hun verwachtingen met betrekking tot zakenreizen na de covid-19-uitbraak.

Slechts 7 procent van de ondervraagde bedrijven denkt dat het langer dan 12 maanden zal duren voor hun zakenreisprogramma's weer op gang komen. 21 procent voorspelt dat het minder dan 3 maanden zal duren.

Ook is slechts 15 procent van de bedrijven van plan om in de toekomst andere hotels te boeken dan voorheen, bijvoorbeeld uit kostenoverweging. Ondanks recente gebeurtenissen blijven locatie (38 procent) en prijs (25 procent) de belangrijkste criteria voor bedrijven bij het selecteren van hotels voor zakenreizen.

In maart 2019 werd nog bekend dat Amsterdam na Londen op de tweede plek stond van populairste Europese zakelijke bestemming.

Welzijn van de reiziger

Hoewel deze traditionele overwegingen voor het kiezen van een hotelaanbieder niet zijn veranderd vanwege de covid-19-pandemie, heeft het welzijn van reizigers een steeds hogere prioriteit.

Meer dan eenvijfde (22 procent) van degenen die zakenreizen boeken, beschouwden aanvullende sanitaire maatregelen en covid-19-bescherming als hun topprioriteit.

Deze uitkomsten benadrukken het belang van hotels om zakelijke klanten te informeren over de maatregelen die ze hebben genomen om covid-19 aan te pakken. Vooral omdat er geen uniforme standaard is in de branche.

Zakelijke gasten zullen zoeken naar covid-19-maatregelen die door hotelaanbieders worden genomen in openbare ruimtes, slaapkamers en vergader- en evenementenfaciliteiten. Eén op de acht (13 procent) bedrijven geeft expliciet aan dat de mate van welzijn van hun werknemers hun topprioriteit zal zijn bij het selecteren van een hotelpartner voor zakenreizen in de toekomst.

De overgrote meerderheid (89 procent) van de bedrijven is van mening dat hun organisatie meer aandacht zal moeten besteden aan de zorgplicht als gevolg van de covid-19-crisis, en 66 procent zegt dat de pandemie zal leiden tot een strenger goedkeuringsproces voor het afmelden van reisverzoeken.

Face-to-face interactie van vitaal belang

‘Face-to-face interacties met klanten en zakenpartners zijn van vitaal belang in veel industrieën en we weten dat er een aanzienlijke vraag is vanuit bedrijven’, zegt Kris Vanderstappen, director corporate Sales & TMC Partners bij Accor Northern Europe. ‘Om dit proces te ondersteunen, is het van essentieel belang dat de hospitalitybranche haar belofte nakomt om de veiligheid van reizigers te waarborgen.’

Om zakenreizigers veilig en met een gerust hart op reis te laten gaan, lanceerde Accor AllSafe, een wereldwijd keurmerk dat aangeeft dat veiligheid wordt gewaarborgd en de hygiënemaatregelen worden nageleefd.

AllSafe is een samenwerking met Bureau Veritas, een wereldleider in testen, inspectie en certificering. Het keurmerk vereist dat strenge hygiënemaatregelen worden geïmplementeerd, waarbij elk hotel dat deelneemt aan de regeling wordt onderworpen aan een onafhankelijke audit.

Bovendien hebben gasten in de 5000 Accor-hotels over de hele wereld nu toegang tot gratis telegeneeskundige consulten via de deskundige medische oplossingen van AXA Partners.

‘We zijn ook verheugd om te vermelden dat afgelopen maand ons eerste (post-corona) lokale bedrijfsevenement succesvol heeft plaatsgevonden’, zegt Vanderstappen. ‘Dit ging veilig en met respect voor de 1,5 meter afstand in het Mövenpick hotel in Den Haag.’

Aanbestedingsproces voor zakenreizen

Uit het onderzoek van Accor is wel gebleken dat covid-19 het aanbestedingsproces voor zakenreizen, evenementen en vergaderdiensten heeft geraakt: bijna een kwart (23 procent) van de ondervraagden zei dat ze voor 2021 geen verzoek om een voorstel (RFP) hadden gepland.

Nog eens één op de negen (11 procent) corporates is van plan alleen hun topbestemmingen te herzien via een RFP en de meeste van hun huidige tarieven te verlengen tot 2021. Bovendien zijn veel corporates van plan hun RFP-timing of -proces aan te passen. Slechts 21 procent verwacht een volledige RFP of RFI uit te voeren zoals eerder gepland.