Beursmanager Horecava Florentine Rijkmans wil beursvloer naar online vertalen

Beursmanager Horecava Florentine Rijkmans wil beursvloer naar online vertalen

Florentine Rijkmans, de kersverse beursmanager van Horecava, wil de inspiratie en ontmoetingen van 4 dagen beursvloer de rest van het jaar online ook gaan faciliteren. Ze kijkt vooruit naar de beurseditie van 2023, schetst wat er verandert én wat vertrouwd is.

Beursmanager Florentine Rijkmans wil naast de fysieke Horecava in januari voor ondernemers jaarrond relevant zijn. ‘We zijn goed in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod en in het inspireren van ondernemers. Dat doen we 4 dagen per jaar heel goed, maar dat kunnen we, denk ik, ook de andere 361 dagen doen.’ Daarvoor zet RAI nog meer in op online. Ervaring leert de beursorganisator dat online aanwezigheid voor een exposant de aanwezigheid op de fysieke beurs nog effectiever maakt.

‘Bij wat we online doen, kijken we goed naar wat er al is. Er zijn al vakmedia met nieuws en inspiratie, dat gaan wij niet ook aanbieden. Wij willen ons richten op het samen met onze partners bieden van praktische oplossingen voor vraagstukken die ondernemers hebben.’ Daarbij kijkt Rijkmans als eerste naar onderwerpen die goed gelezen worden en waar veel naar wordt gezocht. ‘Neem wet- en regelgeving rond verpakkingen. Daar gaat in 2023 wettelijk behoorlijk wat veranderen. En ondernemers hebben niet altijd tijd om helemaal uit te zoeken wat dat voor hen betekent. Dus dat willen wij voor ze doen.’

We willen ondernemers op het gebied van duurzaamheid laten zien what’s in it for them in plaats van met het vingertje te zwaaien”

Daarbij voorziet de beursmanager ook een interessante propositie richting partners, leveranciers en fabrikanten die niet met een stand op de beursvloer willen staan, maar misschien wel mee willen doen in het online gedeelte. ‘Voor veel exposanten is een beurs dé plek om te laten zien wat zij voor de horecaondernemer kunnen doen. Proeven, ruiken en voelen is niet iets wat je online kan doen. Voor andere leveranciers aan de horeca is online het beste platform om hun bedrijf te laten groeien.’ Het aantal exposanten op Horecava 2023 ligt met zo’n 650 iets lager dan bij de laatste fysieke editie van de beurs in 2020. Toen waren het er ongeveer 700.

Verschuivingen op de beursvloer

Op de plattegrond van de beursvloer van Horecava 2023 is een aantal segmenten verschoven. Daarbij is vooral gekeken naar het potentieel van de segmenten om te groeien de komende jaren. Fastservice zat in Hal 8, maar wordt nu uitgebreid tot Fast Casual, met ook ruimte voor bezorgen en voor franchiseformules, en gaat naar Hal 10 en 11.
‘We voorzien echt een gigantische groei in dit segment, waarbij ook de traditionele cafetaria’s steeds meer opschuiven richting fast casual’, zegt Florentine Rijkmans.

De segmenten Bar & Dranken zaten in Hal 10 en 11, en verhuizen nu naar Hal 7. Daar zat voorheen het segment Food & Wine, dat gaat nu naar Hal 8 om de plek in te nemen die Fastservice openlaat. En zo is de stoelendans compleet; de overige hallen blijven gelijk aan de laatste editie in 2020.

In Hal 12, de wereld van koffie, thee, cacao, bakkerij en patisserie, is met Coffee Concours een nieuw element toegevoegd, waarbij in samenwerking met cocktailleverancier Springbay live op de beursvloer wordt gezocht naar bijzondere creaties met koffie, thee en patisserie. Dat kan een cocktail zijn, maar ook een pairing met food of bijvoorbeeld gebak waar koffie in verwerkt is. De recepten die op het concours ontstaan, worden na de beurs online gedeeld.
Traditioneel is de Fastservicehal (die nu dus Fast Casualhal heet) de locatie van het wedstrijdpodium van de Lekkerste Wedstrijden. Terug van weggeweest dit jaar is het NK Pizza Bakken, al is dit eigenlijk een geheel nieuwe wedstrijd, in samenwerking met PizzaProfs. Een nieuwe toevoeging, ook in Italiaanse sfeer, is het NK Lekkerste Pasta.

Personeel, duurzaamheid en innovaties

De beurs, en daarmee ook alles wat Horecava online doet, is opgedeeld in drie hoofdthema’s, waar subthema’s, paviljoens en programmering onder hangen. Die hoofdthema’s zijn: Personeel, Duurzaamheid en Innovaties. Ook in die volgorde, zegt Florentine Rijkmans. Personeel is hét topic waar iedereen het over heeft en waarmee volgens haar heel veel ondernemers worstelen.

Om die (en andere) ondernemers te ondersteunen, wordt in Hal 6 een PersoneelsHUB neergezet, waar experts op het gebied van oplossingen rond personeelsvraagstukken ondernemers te woord staan. Daar vlak naast is het TrendLAB met het Horecavatheater, waar ook sprekers rond het thema personeel zullen staan.

De wedstrijden van het Gastronomisch Gilde: de Hanos Gouden Koksmuts en de Leerling-Leermeesterwedstrijd, dragen positief bij aan het imago van de horeca, waarmee werken in de branche aantrekkelijker wordt.

Nieuw dit jaar is de Groene Koksmuts. Een wedstrijd die draait om 100 procent plant based-koken en daarmee ook het thema Duurzaamheid raakt. De voorrondes voor deze wedstrijd zijn op de Horecava-woensdag, de finale is later in het jaar op Gastvrij Rotterdam.

Pop-up restaurant

Het thema Duurzaamheid komt onder meer tot uiting in het nieuwe pop-up restaurant op de beursvloer: Thuisbasis. Bryce Steba vestigt zijn Amsterdamse horecaconcept Atelier Thuisbasis voor een week op de beursvloer en gaat daar aan de slag met volledig circulair koken. Steba staat bekend om koken met producten die normaal vaak gezien worden als afval en restproducten, zoals schillen.

De boodschap van anders kijken naar food waste komt ook tot uiting in een project wat RAI-breed bij alle beurzen wordt uitgerold, maar bij de Horecava nog nét wat nadrukkelijker. ‘Er komt een donation room, waar exposanten aan het eind van de beurs(dag) hun overschot kunnen doneren in plaats van het weg te gooien. Het eten wat daar wordt verzameld, gaat deels naar de Voedselbank.’ Daarnaast is Horecava partner van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling.

Duurzaamheidsbingo

Duurzaamheid krijgt ook een podium in de Groene Keukenroute en de bijbehorende Duurzaamheidsbingo. ‘We willen op luchtige wijze laten zien wat er kan en ondernemers inspireren om met duurzaamheid aan de slag te gaan’, stelt Florentine Rijkmans. ‘Met een vingertje zwaaien, heeft geen zin. Liever laten we ondernemers zien what’s in it for them. Bijvoorbeeld dat ze met kleinere porties hun inkoop omlaag kunnen brengen én dan waarschijnlijk ook minder hoeven weg te gooien.’

Het thema Innovatie komt terug in de Horeca Innovation Awards, het TrendLAB, het Start-upLAB en het Theater. Ook het overkoepelende thema van de beurs ‘De toekomst is nu’ sluit aan op innovaties en trends.

Horecava 2023 terug naar de kern

Waar de beurs in de jaren vóór corona voorbij de randen van de RAI begon te groeien, met een BBQ-plein buiten en in 2019 zelfs een Street Takeover in het centrum, keert de Horecava nu weer terug naar de kern: de beursvloer, zonder te veel er rond omheen.
Wel blijven events die altijd tegelijk met Horecava werden georganiseerd gewoon op de kalender zoals Wine Professional, HotelloTOP, de Marketing Breakfast Club en de mediterrane beurs BellaVita.

‘We hebben echt heel veel zin iedereen na 3 jaar eindelijk weer live te ontvangen’, besluit de kersverse beursmanager. ‘Nu kunnen we weer gaan bouwen aan het ontmoeten en inspireren, waar het allemaal om draait. Ik kijk zelf vooral erg uit naar het Trend- en Start-upLAB. En iedere bezoeker zou bij Thuisbasis moeten gaan eten.’

Gewoon om te zien wat er kán. Het is niet Rijkmans’ bedoeling dat iedere chef vanaf morgen met schillen gaat koken. Maar het mag wel natuurlijk. Want klinkt koken met afval als toekomstmuziek? Die toekomst is nu.

Vanaf zondag 8 tot en met donderdag 12 januari 2023 verstuurt Misset Horeca in samenwerking met Horecava een dagelijkse nieuwsbrief met al het nieuws vanaf de beursvloer.
Schrijf je hier in voor deze nieuwsbrief