IJssalon de hele winter open? Deze ondernemer doet het

IJssalon de hele winter open? Deze ondernemer doet het

Veel ijssalons sluiten in de wintermaanden, de vraag naar ijs daalt te ver om rendabel open te kunnen blijven. Met een paar aanpassingen in het assortiment blijft Carlo Petroni met zijn ijssalon Miuz in Amsterdam tóch de hele winter open.

De meeste ondernemers met een ijssalon sluiten deze in de winter. Ze gebruiken die tijd om inspiratie op te doen voor nieuwe zomersmaken en verhuren soms de ruimte aan andere ondernemers – die er bijvoorbeeld tijdelijk een boekwinkel in openen, zoals Granucci in Wageningen lang deed. Maar het kan ook anders: Miuz blijft als ijssalon de hele winter open. 

Carlo Petroni opende afgelopen voorjaar de deuren van gelateria Miuz in Amsterdam. En net als in Italië (en andere zuidelijke landen) blijft deze ijssalon de hele winter open. Om de zaak ook als het koud is rendabel te houden, is wel het aanbod aangepast.

IJssalon de hele winter open met aangepast assortiment

Waar Miuz in de zomermaanden alleen ijs en koffie verkocht, is het assortiment nu uitgebreid met semifreddi, pralines en cioccolata calda, een dikke warme choco gemaakt van pure chocolade.

Semifreddo is een klassiek Italiaans halfbevroren dessert met een zachte, romige structuur. Bij Miuz verkopen ze verschillende formaten, van eenpersoonsgebakjes tot taartjes voor acht tot tien personen. 

Daarbij is gekozen voor herfstige smaken als hazelnoot, chocolade, pistache of amandelen. Naast semifreddi blijft ook ijs gewoon in het assortiment, maar dan met smaken die bij deze tijd van het jaar passen, zoals kastanje en pompoen.

Ook in de zomer maakt Petroni bijzondere smaken, zoals hummus-ijs.

IJs en wijn pairing

Naast een aangepast assortiment, organiseert Petroni in de wintermaanden ook workshops. Dat varieert van een workshop Italiaans ijs maken of een blindproeverij tot een workshop Gelato & Wine, waarbij ijs wordt geproefd in combinatie met wijn. En dat zijn niet alleen de voor de hand liggende zoete dessertwijnen. 

Door het aanbod – zowel in producten en in activiteiten – aan te passen, zorgt Carlo Petroni ervoor dat hij jaarrond rendabel is en ook zijn ijssalon de hele winter open kan houden.