Dutch Hotel Award 2022 zoekt vindingrijk hotelteam dat 'out of the box' kan denken

Dutch Hotel Award 2022 zoekt vindingrijk hotelteam dat 'out of the box' kan denken

Zoals elk jaar gaat de organisatie van de Dutch Hotel Award ook nu weer op zoek naar hét hotelmanagementteam van het jaar. Om het nieuwe jaar ondanks de grauwe deken van de lockdown een beetje met energie te beginnen, is de aftrap wat eerder dan gebruikelijk en kunnen teams zich vanaf vandaag inschrijven voor de wedstrijd. Het thema van de Dutch Hotel Award 2022 is: Out of the Box.

‘De andere kant op denken, zelfs als het onmogelijk lijkt, is een bijzondere gave’, licht initiatiefnemer van de Dutch Hotel Award Francesco Monaco toe bij het gekozen thema voor de 18e editie. ‘Dat onderscheidende teams en sterke merken in goede tijden en slechte tijden belangrijk zijn, dat heeft de coronacrisis nog maar eens aangetoond. Er is daarom gekozen voor het thema Out of the Box, als energieke en positieve remedie om uitdagingen het hoofd te bieden en te zoeken naar vindingrijke teams die in de hotelsector blijven geloven en innoveren.’

De jury zoekt dit jaar naar hét vindingrijkste hotel managementteam van Nederland dat bruist van creatieve ideeën en out-of-the-box oplossingen. ‘Stoppen met in hokjes denken én buiten de gebaande paden durven gaan, zoals dat zo mooi wordt genoemd.’

De Dutch Hotel Award is een jaarlijkse onderscheiding voor het hotelbedrijf waarvan het managementteam zich onderscheidend manifesteert. Daarbij zijn creativiteit, visie en strategisch vermogen van groot belang. Elk jaar wordt een ander thema gekozen waarbinnen de deelnemers hun leiderschap kunnen tonen. Voor de 18e editie is dat thema ‘Out of the Box’.

Hierbij is bewust gekozen voor een breed thema, wat elk managementteam op zijn eigen wijze kan invullen. Het kan gaan over een unieke manier van het vinden van nieuwe medewerkers tot het inzetten van een geheel nieuw businessmodel in coronatijd en van bijzondere lokale samenwerking tot een eigen kijk op communicatie met het personeel.

Team Zoku blikt terug op 2021

‘Het winnen van de Dutch Hotel Award 2021 is een prachtige beloning en erkenning voor het team wat de afgelopen jaren zoveel veerkracht, creativiteit en verbindend vermogen heeft getoond’, aldus Hans Meyer en Veerle Donders van Team Zoku Amsterdam. ‘In een jaar met heel veel tegenvallers, bleek het een geweldige opsteker en een stimulans om vooral door te gaan op de ingeslagen weg en we zijn trots op de eer die ons is toebedeeld. Als jullie meedoen, zullen jullie hopelijk ook ervaren dat er een enorme creativiteit en saamhorigheid ontstaat waarvan de impact veel groter is dan het mogelijk winnen van de award alleen. We wensen jullie heel veel succes én plezier als jullie met de volgende editie meedoen!’

Verloop van de wedstrijd

Inschrijven voor de Dutch Hotel Award 2022 kan tot en met vrijdag 11 maart via de website van de Dutch Hotel Award. Net als vorig jaar kunnen teams zich aanmelden met een korte video waarin het mt zich presenteert én meteen een inkijkje geeft hoe het thema van dit jaar terugkomt in hun hotel en manier van werken.

Op 16 maart worden de tien genomineerden bekendgemaakt, waarna de jury de aanmelding van deze tien nog eens extra nauwkeurig bestudeert en terugbrengt tot vijf halvefinalisten. Deze vijf worden op 21 april bekendgemaakt en mogen zich in die halve finale middels een power pitch op 18 mei in Heineken Experience aan de jury presenteren, als de regels van de overheid dat toelaten. De dag erna worden de drie finalisten bekendgemaakt, die op vrijdag 10 juni door de jury bezocht gaan worden.

Tijdens dat finalebezoek krijgt elk teams de kans in exact twee uur in het eigen hotel aan de jury te laten zien waarom zij het beste hotelmanagementteam van Nederland zijn en de Dutch Hotel Award 2022 moeten winnen. Daarbij wordt gelet op: door het MT behaalde successen, invulling van het thema Out of the Box en de uitvoering van de finaleopdracht die bij de bekendmaking van de finalisten wordt meegegeven.

Vervolgens wordt eind juni de winnaar van de Dutch Hotel Award 2022 bekendgemaakt, die daarmee Zoku Amsterdam opvolgt.

Publieksprijs

Vorig jaar had voor het eerst het publiek ook een stem in de wedstrijd. Zodra de 10 genomineerden bekend zijn gemaakt, kan op deze kandidaten worden gestemd. Die stemmen wegen voor 25 procent mee bij het bepalen welke vijf hotels doordringen tot de halve finale. Daarnaast ontvangt het hotel dat in deze ronde de meeste publieksstemmen heeft weten binnen te halen, de Dutch Hotel Award 2022 Publieksprijs, die voorafgaand aan de award zelf zal worden uitgereikt. Thermen Bussloo was vorig jaar de eerste winnaar van die publieksprijs.

Wat wint het winnende team?

De winnaar van de Dutch Hotel Award 2021 ontvangt een speciaal ontworpen kunstwerk. Directie en afdelingshoofden mogen zich een jaar lang het meest professionele managementteam van Nederland noemen en worden uitgebreid geportretteerd in een reportage in Misset Horeca. Elk managementteamlid ontvangt een persoonlijke oorkonde en het complete managementteam mag een workshop naar keuze volgen op de Hoge Hotelschool Den Haag.

17 winnaars Dutch Hotel Award

Editie 2022 is alweer de 18e keer dat de Dutch Hotel Award wordt uitgereikt. Dit zijn de winnaars van de DHA tot nu toe:

2021: Zoku Amsterdam
2020: -
2019: Jaz in the City Amsterdam
2018: Novotel Amsterdam Schiphol Airport
2017: Kruisherenhotel Maastricht
2016: Ink Hotel Amsterdam
2015: Hotel van Oranje, Noordwijk
2014: Postillion Deventer
2013: Pulitzer, Amsterdam
2012: Palace Hotel, Noordwijk
2011: Townhouse, Maastricht
2010: Papendal, Arnhem
2009: De Zon, Ommen
2008: Eden American, Amsterdam
2007: Château St. Gerlach, Valkenburg a/d Geul
2006: Des Indes, Den Haag
2005: Beaumont, Maastricht
2004: Delta Hotel, Vlaardingen

De Dutch Hotel Award (DHA) is een initiatief van Trust Hospitality en vormt een jaarlijkse wedstrijd voor hotelmanagementteams. DHA heeft tot doel de creativiteit en het professionalisme in de hotellerie te vergroten. De wedstrijd wordt mogelijk gemaakt door ING, Heineken, Hotelschool The Hague en Misset Horeca.

De jury bestaat uit (v.l.n.r.) Regine von Stieglitz van Hotelschool The Hague, juryvoorzitter Bas Tolmeijer, initiatiefnemer Francesco Monaco, sector banker leisure Sjuk Akkerman van ING, hoofdredacteur van Misset Horeca Marjon Prummel, Bart Meinen van Heineken en Sander Allegro.